Výsledky
Výsledky práce se dají rozdělit do třech hlavních kategorií.
- rešeršní část
- eye-tracking experimenty
- statistická interpretace
Rešerše
Úvodní teoretická část práce byla zaměřena především na vymezení geologických map a standardizace v geologii.
Jsou zde popsány nepsané standardy, které jsou však mnohými geologickými službami přebírány.
V neposlední řadě zde byly srovnány znakové klíče tří geologických služeb, na kterých bylo ukázán,
odlišný způsob geologického mapování, tvorby a obsahu znakového klíče.
ET experimenty
Experiment 1: ET brýle
V ET experimentech byly respondenti rozděleni do tří skupin.
Geologové Geografové a Geoinformatici. Tato část přinesla zajímavé výsledky a poznatky ve dvou oblastech.
V první částí, bylo popsáno, jakým způsobem je možné tato dynamická data zpracovávat.
V kapitole 5.1.2 bylo popsáno automatické zpracování dat z mobilních ET zařízení.
Především nástroj Mobile Gaze Mapping, pomocí kterého byla data zpracovávána prostřednictvím skriptovacího jazyka python.
Byla tak zpracovávána data pomocí rozpoznávání obrazu a převodu 3D souřadnic k referenčnímu 2D obrázku.
Při vizuální kontrole bylo zjištěno, že výsledné Attention mapy poměrně dobře odpovídají datům z manuální analýzy.
Výsledkem tak jsou data s polohou a časem fixace na referenčním obrázku, která mohou být využita pro další analýzy.
Attention mapy pro všechny respondenty.
Experiment 2: Naskenované papírové mapy
Během testování papírových map se nejvíce projevily rozdíly mezi skupinami.
Skupina geologů se zde projevila jako nejrychlejší oproti zbylým skupinám.
Největší rozdíl byl zaznamenán u úkolu č. 4, během kterého měli respondenti označit průběh geologického řezu v mapě.
V tomto případě pracovala skupina GEOL nejefektivněji jak podle času, tak podle počtu fixací.
Napříč všemi úkoly bylo zjištěno, že skupina GEOL pracuje nejefektivněji a tráví nejméně času v legendě.
V úkolu č. 5, při určování čísla mapového listu dosáhla skupina GEOL nejhorších výsledků a nedokázala odečíst číslo mapového listu.
Poslední dva stimuly byly zaměřeny na práci s mapou v plném rozlišení, se kterou mohli uživatelé interaktivně pracovat.
Tato forma stimulu nebyla na KGI-UPOL doposud testována. Bylo zjištěno, že práce s touto formou stimulu respondentům nečiní potíže.
Skupiny GIS a GEO dosahovaly ve sledovaných metrikách obdobných výsledků.
Experiment 3: Mapová aplikace
Při testování funkcionality mapové aplikace nebyli respondenti primárně rozděleni do skupin dle vzdělání, ale byli bráni jako jeden soubor. Při testování byly zjištěny problémy jak se samotným během aplikace a potvrdily se tak odpovědi z rozeslaného dotazníku. Velmi častým problémem byla rychlost načítání celé aplikace i přes to že během práce byla rychlost nadprůměrná. Během práce bylo zjištěno několik technických věcí: změna barev horniny při různé úrovni zoomu. Tato změna může být pro uživatele matoucí a je způsobena šrafami polygonů. Problémy, které byly identifikovány při práci všech respondentů byli následující:
- Problém s porovnáním barev legenda/mapa
- Nastavení zobrazení jednotlivých vrstev
- Přepínání podkladové mapy
- Tlačítko se se symbolem dalekohledu pro prohledávání v mapových vrstvách
- Tlačítko s nápovědou ovládání aplikace
- Dlouhé načítání legendy i samotné aplikace
Vyhodnocení
Po vyhodnocení všech experimentů byly porovnány výsledky jednotlivých skupin.
Skupina GEO byla napříč testy ve výsledcích velmi podobná skupině GIS i přes to, že respondenti ze skupiny GEO prošli geologickým kurzem.
Skupina GEO tak byla zařazena ke skupině GIS a tyto skupiny byly sdruženy pod skupinu negeologů.
Geologové |
Negeologové |
Velmi efektivní při práci s legendou |
Pomalá práce s legendou |
Celkově rychleji řeší úlohy |
Pomalejší v celkovém řešení |
Lépe určují horniny (indexy) |
Obtížné rozeznávání druhů hornin (barva) |
Více se zaměřují na mapové pole |
Více se zaměřují na ostatní kompoziční prvky |