Disertační práce:

HODNOCENÍ VNĚJŠÍCH VLIVŮ NA ŽELEZNIČNÍ DOPRAVU POMOCÍ GEOINFORMATICKÝCH METOD

Autor:Mgr. Michal KUČERA
Školitelka:doc. Ing. Zdena DOBEŠOVÁ, Ph.D.
Studijní program:P1314 Geografie
Studijní obor:1302V011 Geoinformatika a kartografie
Kontaktní email:m.kucera@email.cz

V disertační práci byla navržena metodika pro detekci ohrožení železniční infrastruktury přilehlou stromovou vegetací.
Pro vyhodnocení jsou využívány existující datové zdroje z lesnictví a dálkového průzkumu Země.

Zdrojem pro posouzení ohrožení jsou charakteristiky, jako je výška stromové vegetace, její druhová skladba a zdravotní stav zjištěný ze satelitních snímků. V této disertační práci byl navržen vzorec pro výpočet indexu IVTIR - Improved Vegetation Threat Index for Railway infrastructure. Výpočet ohrožení byl konstruován jako vážený součet výšky stromů, druhového složení a zdravotního stavu stromové vegetace. Váhy parametrů ve vzorci pro výpočet IVTIR byly stanoveny
na základě dotazníkového šetření mezi odborníky a následně vyhodnoceny prostřednictvím metody AHP. Výsledné hodnoty indexu IVTIR byly rozděleny do pěti kategorií: bez ohrožení, velmi nízké ohrožení, nízké ohrožení, střední ohrožení
a vysoké ohrožení stromovou vegetací.

hodnotí ohrožení v ochranném pásmu železnice pro celé území České republiky. Vysoké a střední ohrožení bylo v roce 2020 identifikováno na 42,6 % jeho rozlohy. Na základě porovnání hodnot indexu IVTIR s předchozími mimořádnými událostmi, způsobenými pádem stromu nebo srážkou se stromem, byly identifikovány dvě kategorie (střední ohrožení
a vysoké ohrožení) jako vysoce rizikové. Na zbývající ploše se nachází vegetace, která představuje nízké nebo žádné riziko. Přesto je třeba její stav nadále sledovat, protože míra ohrožení se může zvýšit například v důsledku zhoršení jejího zdravotního stavu.

Na základě porovnání skutečného výskytu mimořádností a terénního šetření, lze metodiku vyvinutou za účelem stanovení míry ohrožení železnice stromovou vegetací hodnotit jako dobře navrženou.

Cílem metodiky bylo navrhnout postup zjišťování ohrožení, který by byl snadno udržitelný a použitelný, s důrazem
na minimální možné náklady. Metodika by umožnila pravidelně provádět aktualizace stavu a reagovat tak na aktuální vývoj.

Navržená metodika a její výsledky mohou pomoci správci infrastruktury identifikovat ohrožená místa, kde by měla být přijata nápravná opatření. Aplikace metodiky by zvýšila bezpečnost a zajistila plynulost provozu i za extrémních povětrnostních podmínek. Kromě železnice lze metodiku použít i v dalších oblastech, jako je silniční doprava, energetika
a další.

Michal KUČERA, 2024