Projekt EXPLOZE

Soutěž

 

Pro každou lekci projektu EXPLOZE je na tomto místě připraven jeden soutěžní úkol. Když splníte všechny, můžete se zúčastnit soutěže o ceny, které věnovalo kartografické vydavatelství SHOCart.

Za splnění každého úkolu můžete dostat maximálně 10 bodů. Při rovnosti bodů z jednotlivých lekcí bude rozhodovat zisk bodů z bonusového úkolu. Uzávěrka odevzdání všech úkolů je 10. června 2009.

Kategorie jsou dvě – jednotlivci a skupiny. Jednotlivcem se rozumí jeden student nebo studentka. Skupinu může tvořit celá třída, parta kamarádů nebo pouze pár. Počet členů skupiny není omezen. Soutěžícím, a to i v případě všech členů skupin, se smí stát pouze studenti střední školy v kraji Vysočina.

Jednotlivé vypracované úkoly odevzdávejte v digitální podobě (nejlépe jako dokument PDF) na emailovou adresu al.vondrakova@volny.cz a do předmětu zprávy napište SOUTĚŽ VYSOČINA. Pokud chcete posílat vypracované úkoly poštou, pak je pošlete na kontaktní adresu: Bc. Alena Vondráková, Katedra geoinformatiky, Univerzita Palackého v Olomouci, Třída Svobody 26, 771 46 Olomouc.

Lekce č. 1

Krajem Vysočina protéká spousta vodních toků. Který z nich ale protkává Vysočinu nejvíce? Napište, kolik měří ta část vodního toku, která protéká krajem Vysočina a je ze všech potoků a řek nejdelší. K odpovědi připište i způsob, jakým jste délku stanovovali, o jaký vodní tok se jedná a případně můžete doplnit odpověď i mapkou. 

Lekce č. 2

Vypište alespoň 10 obcí na území kraje Vysočina, jejichž název zněl v minulosti jinak než dnes. Ke každému údaji napište, odkud jste ho zjistili (např. z archívní mapy z roku 1800, z internetových stránek obce, atd.)

Lekce č. 3

Každý den po dobu 10 dní zaznamenávejte teplotu ve stejnou hodinu. K tomu připište, jaké je počasí – slunečno, mlha, srážky, apod. Ze získaných dat potom udělejte graf vývoje teploty a okomentujte jej.  Vyfoťte svou „měřící stanici“ a přidejte fotku k vaší vypracované zprávě.

Lekce č. 4

Napište seznam 10 rizik ze socioekonomické sféry a 10 rizik z fyzickogeografické sféry, která se mohou vyskytovat ve vašem kraji. Napište, které riziko považujete za největší a jak by se dalo jeho rizikovosti bránit. Text musí mít délku maximálně 1000 znaků.

Lekce č. 5

Udělejte vlastní ortofotomapu. Na internetu najděte letecký snímek Vaší školy. Najděte 5 nejbližších sportovišť nebo míst, kde se dá aktivně odpočívat (hřiště, park, koupaliště, apod.). Do snímku zaznačte, kudy se k jednotlivým místům ze školy dostanete. Pro každé místo použijte jinou barvu a do zprávy napište, čím je dané místo zajímavé.

Lekce č. 6

Udělejte si výlet do přírody a najděte tam alespoň 10 různých stromů nebo jiných rostlin. Vyfoťte je nebo namalujte obrázek a připište, jaké má rostlina celé jméno. Poznáte například listnaté stromy i bez listí?

Lekce č. 7

Najděte 10 nejbližších sídel, která se nachází v blízkosti místa Vaší školy. Seřaďte je podle počtu obyvatel. Ke každému zjištěnému údaji přitom napište, ke kterému datu byl zjištěn.

Lekce č. 8

Vaším úkolem je najít rákosníčkovi nový domov. Najděte takový rybník, jezírko nebo potok, kde by se mu líbilo. Napište, jak daleko by měl od Vámi vybraného místa do lesa, na louku a do nejbližšího obchodu. Všechna tato místa zakreslete do mapy.

Lekce č. 9

Zamyslete se nad tím, k čemu všemu může být geoinformatika užitečná. A jelikož to jsou analýzy, co je na geoinformatice to nejzajímavější, navrhněte seznam 10 analýz, pro které si myslíte, že se využívá geografických informačních systémů.

Bonusový úkol

Napište krátký text, proč je potřeba poznávat vlastní kraj. Forma – zda to bude esej, zamyšlení, pohádka, fejeton... nebo cokoliv jiného – záleží jen a jen na vás. Maximální délka je však 2000 znaků.

 

V případě dotazů pište na al.vondrakova@volny.cz