Strategie
Vývoj strategie pro tvorbu webové aplikace Dětská hřiště v Olomouci je rozdělen do tří částí. V první části bylo nutné ujasnit si cíle a funkcionalitu připravované aplikace, v části druhé byla navrhnuta samotná aplikace. Jako poslední krok byl řešen dlouhodobý záměr udržení obsahové stránky aplikace, tzn. poskytnutí stále aktuálních dat. Do strategie projektu také neodmyslitelně patří způsob, jakým je k realizaci přistupováno - projekt je chápán a realizován jako start up. Start up Neexistuje jednotná definice start-upu. Každý autor chápe a popisuje pojem odlišně. Obvykle se v definicích objevují termíny jako nízké počáteční náklady, inovace v oboru, globální ambice, unikátní nápad, vysoké podnikatelské riziko, velký potenciál návratnosti v případě úspěchu a malý tým. Pro tuto práci nejlépe vyhovuje definice od Erica Riese „Startup je uvedení do provozu nového produktu nebo služby vytvořeného v podmínkách extrémní nejistoty.“ (The Lean Startup, 2011) Hlavním cílem projektu je zpřístupnění informací o dětských hřištích ve vybrané oblasti Olomouce všem rodičům. Nejjednodušší způsob, jak informovat o hřištích, je tvorba jednoduché webové aplikace. V dnešní době má každý chytrý telefon nebo stolní počítač, takže si aplikaci může pohodlně prohlédnout. Aplikace obsahuje přesné polohové určení dětských hřišť, jejich popis, vybavení a fotografii. Data mohou být velmi jednoduše aktualizována a aplikace je vytvořena převážně pro širokou veřejnost, ovládání je tak velmi jednoduché a intuitivní.
Data
Cílem mapové aplikace je zobrazit polohu, vybavení a krátký popis dětských hřišť. Proto je vhodné, aby si uživatel mohl zvolit z více možností podkladových map a lépe se orientovat v prostoru. V mapové aplikaci si uživatel může vybrat z těchto podkladových map – Mapy.cz ortofoto, turistická a základní mapa, ČÚZK ortofoto a OpenStreetMap uliční. Samotná tematická vrstva je tvořena vlastním daty, které byly sesbírány realizačním týmem. Pro tvorbu prototypu webové mapové aplikace je tohle množství dat dostačující. Pro další rozšíření datové sady by bylo zapotřebí větší množství operátorů. Vzhledem k tomu, že je projekt řešen a investován jako start up jsou počáteční náklady hrazeny realizačním týmem a např. crowdfundingem. Pokud se nápad a provedení bude líbit investorům, lze datovou sadu rozšířit za pomocí finanční pomoci.
Metody a postup práce
Projekt je dotován investorem, tudíž je možné si najmout více specializovaných programátorů (řešitel projektu, GIS programátor,…) a vytvořit tak ucelený a propracovaný projekt. Interní programátor by tak mohl využít například technologie API od Mapy.cz. Jedná se o API založené na jazycích JavaScript, HTML a CSS. Také by zde bylo možné doprogramovat některé externí funkce a precizně domyslet celý chod aplikace.
Finanční nároky
Start up projekt si může dovolit investovat více peněž do počátečních nákladů a dále doufat, že se projekt ujme a začne na sebe sám vydělávat. Začínající firma nebo kolektiv mohou využívat financování privátních investorů a crowdfunding. Aby se firma nebo projekt mohl udržet, není potřeba pouze dobrý nápad a tržní potenciál, je také potřeba kvalitní zázemí a prostory, podpora v oblasti poradenství, marketingu, účetnictví, daní, aj. Pro snížení nákladů za prostory firma může využít podnikatelské inkubátory. Pokud se počáteční nápad uchytí, firma může začít vyvíjet další a další nástavby počátečního nápadu. Může například neustále aktualizovat data, rozšířit aplikaci o možnosti hodnocení hřišť, komentování, sdílení fotografií atd. Celkový vývoj projektu záleží na nápadu a provedení aplikace a ochotně investorů dotovat projekt alespoň ze začátku, než si projekt na sebe začne vydělávat sám.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi. Převážně maminky, které chodí na dětská hřiště s dětmi nejvíce. V dnešní době má skoro každý chytrý telefon nebo nějaké mobilní zařízení, na kterém si může aplikaci prohlédnout. Aplikace je proto velmi jednoduchá a ovládání je intuitivní.
Výstupy a analýzy
Aplikace nabízí mapové výstupy ve formě interaktivní webové mapy. Jako podkladové mapy této webové aplikace slouží Mapy.cz ortofoto, Mapy.cz turistická, Mapy.cz základní, CUZK Ortofoto, OSM Uliční. Z pohledu start upu je možné jednoduše rozšířit základní funkcionalitu webové mapové aplikace, a to o některé GIS analýzy. Investoři mohou poskytnout více peněz, tudíž může být zaplacen další externí programátor nebo GIS specialista na tvorbu analýz. Jak již bylo řečeno dříve, aplikace může být rozšířena o velké množství interaktivních prvků, možnosti komentářů, hodnocení atd. Aplikace může být, ale také rozšířena o pole vyhledávání, nalezení nejkratší trasy z místa určeného uživatelem k dětskému hřišti. Dále by bylo vhodné zde zahrnout i možnost trasa s kočárkem, tzn. bezbariérové přístupy. Kdyby byl o aplikaci zájem, bylo by vhodné doplnit k dětským hřištím také bodové pole s kavárnami pro maminky. Možností, jak rozšířit aplikaci je velké množství a je jen na autorech jakým směrem by chtěli směřovat.