Strategie

Tvorba aplikace z pohledu nováčka na trhu znamená, že finanční prostředky jsou minimální a je potřeba k práci přistupovat co nejekonomičtěji, tzn. mít co nejlepší strategii, tzn. co nejvíce šetřit (kdekoliv to jde), ale samozřejmě zase ne tak, aby kvalita výsledné práce nebyla nízká, a tím pádem následně aplikace byla nežádaná či neuspokojovala cílovou skupinu zákazníků. Z tohoto pohledu, jakožto nováčka na trhu, je vhodné využívat v maximální možné míře veškerých dostupných open source řešení. S tímto finančním aspektem jsou spjaty i mnohá další omezení. Na základě tohoto finančního aspektu je také potřeba řešit projekt ve velmi krátkém čase a s minimálním počtem pracovních sil, jelikož nelze zaplatit více pracovníků. Tato finanční omezení se promítají do všech součástí spjatých s počátečními náklady. Velmi se tento faktor promítne při volbě datových zdrojů. Dále také na použitých technologiích, ve kterých se bude daný záměr (aplikace) zpracovávat. Jak již bylo zmíněno, nováček na trhu bude preferovat užití open source software a bude se snažit využívat zdarma dostupných datových zdrojů.



Data

Vzhledem k tomu, že nejsou dostupné finanční prostředky, bude využito pouze dat, která jsou dostupná zdarma a dat, která si „nováček“ posbírá sám, prostřednictvím terénního sběru, a tím si vytvoří vlastní datovou sadu. Tyto data mohou být volně dostupná ke stažení nebo formou webových mapových služeb. Některá data o dětských hřištích by se také dala získat od jednotlivých správců dětských hřišť. Konkrétně u aplikace s dětskými hřišti budou užité podkladové mapy Open Street Map, ortofoto a turistické mapy s použitím Leaflet technologie pro tvorbu mapové aplikace. Tematické vrstvy budou tvořeny z vlastních dat a do webové aplikace nahrány pomocí datového formátu geoJSON.



Metody a postup práce

V tomto řešení je zapotřebí maximálního využití technologií, které jsou dostupné zdarma, a tedy šířeny jako open source technologie. Pro zapojení dalšího programátora jako řešitele projektu nejsou dostupné finanční prostředky. Proto je vhodné zvolit technologii, se kterou umí pracovat i GIS specialista a není potřeba externího programátora. Může se tedy například jednat o tzv. „klikačku“, kde si osoba navolí veškeré parametry, wigdety a dostupné analýzy bez potřeby větší znalosti programování. Volba technologie, ve které budou data zpracována a vytvořena samotná aplikace je jedním z klíčových faktorů. Mohla by totiž tvořit i jednu z nejnákladnějších částí vytvářeného záměru. V případě řešení projektu z pohledu nováčka na trhu je možné využít například javascriptové knihovny Leaflet, která byla využita i v této semestrální práci.



Finanční nároky

Finanční stránka z pohledu nováčka na trhu již byla zmíněny v několika předešlých odstavcích, a to z důvodu, že to je, dalo by se říci, největší problém při realizaci nějakého návrhu. Z tohoto důvodu musí řešitel daného projekt, co nejvíce využívat volně dostupných datových zdrojů, technologií a vystačit si s malou pracovní silou. V závislosti na tom může být výsledná aplikace také levnější než jiné obdobné aplikace, které jsou již na trhu dostupné. Tím se tedy tato z počátku finanční nevýhoda naopak časem může stát výhodou. Pokud řešitel i s takto malými finančními podmínkami vytvoří kvalitní aplikaci a bude moci nabídnout příznivější cenu než konkurence, tak se může teoreticky rychle prosadit a počáteční finanční nevýhoda se stane později výhodou. Rychleji se mu mohou vrátit počáteční náklady a při zájmu o danou aplikaci lze později cenu zvýšit. Počáteční nízkou cenou (podmínka: při kvalitní práci) lze odrovnat konkurenci na trhu.



Cílová skupina

Cílovou skupinou v tomto řešení, jak již bylo zmíněno, jsou rodiny s dětmi. Rodiče by se svým ratolestmi rádi trávily volný čas na dětských hřištích, ale mnohdy neví, kde se nejbližší dětské hřiště nachází nebo netuší, co se na kterém dětském hřišti nachází. Zároveň nyní je doba, kdy většina lidí má chytré telefony nebo počítač s připojením k internetu a mohou si proto aplikaci prohlédnout a rozhodnout se, kde se svými ratolestmi stráví odpoledne. Cílem webové aplikaci je tedy usnadnění hledání dětského hřiště rodinami v centru Olomouce, zvýšení povědomosti o jednotlivých dětských hřištích a také poskytnutí informací o vzhledu, vybavenosti a stavu hřiště.



Výstupy a analýzy

Aplikace nabízí mapové výstupy ve formě interaktivní webové mapy. Jako podkladové mapy této webové aplikace slouží Mapy.cz ortofoto, Mapy.cz turistická, Mapy.cz základní, CUZK Ortofoto, OSM Uliční. Z pohledu nováčka na trhu nelze vytvořit takovou funkcionalitu aplikace, jako by bylo možné z pohledu startup. Finanční prostředky jsou natolik vysoké, aby pokryly finanční náklady na externího programátora nebo na to, aby mu bylo zaplaceno více pracovních hodin. Díky tomu pak může daná aplikace obsahovat větší množství nástrojů pro provedení různých GIS analýz.