Cílem bakalářské práce je kartografická analýza současných školních atlasů. Mezi teoretické cíle patřila rešerše literatury věnující se kartografických vyjadřovacím prostředkům, druhům map a pracím zabývajícím se podobnou problematikou, ta je podrobně popsána v kapitole 2. Současně sem patří i porovnání současných školních atlasů a jejich kartografická analýza, detailnější popis se nachází v kapitole 3. Výsledkem kartografické analýzy bylo srovnání atlasů, zhodnocení vybraných prvků, porovnání jejich rozsahu a obsahu. Atlas Terra byl vyhodnocen jako více obsahově zaplněný, měl větší počet stran i map. Tento atlas je díky své barevné kompozici i velmi atraktivní, na druhou stranu kvůli velkému množství nadstavbových kompozičních prvků je v atlase méně prostoru pro mapy. V atlase Kartografie je zobrazen velký počet map na dvoustranách a mapové pole je rozděleno vazbou, což může některým uživatelům znesnadňovat práci. V tomto atlase je obsažen sice menší počet map, avšak atlas je sestaven tak, aby náplň map poskytovala dostatek informací k danému tématu. Toho je docíleno použitím více vyjadřovacích metod v jedné mapě. Toto vyhodnocení je detailněji popsáno v kapitole 3.3.
Praktické cíle byly realizovány metodami eye-tracking a dotazníkovým šetřením. Dotazník vyplnilo 200 respondentů a je podrobně pospán v kapitole 4.1. Z dotazníku bylo zjištěno, který atlas používají žáci, jak často s ním pracují, zda využili digitální atlas a také hodnocení čitelnosti map a diagramů podle žáků. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že nejvíce dotázaných pracuje s atlasem Kartografie. A z celého dotazníkového šetření právě atlas Kartografie byl vyhodnocen jako přehlednější.
Eye-tracking experimenty proběhly dva, první byl statický a probíhal v eye-tracking laboratoři a druhý testoval komplexní práci s atlasy s pomocí eye-tracking brýlí. V prvním eye-tracking experimentu na statickém eye-trackeru 20 respondentů hledalo na dvanácti mapách řešení na zadané úlohy. Výsledkem bylo vyhodnocení správnosti jednotlivých úloh a jejich časová náročnost. V prví eye-tracking experimentu byl atlas Terra vyhodnocen jako přehlednější a čitelnější na základě správnosti odpovědí a rychlosti řešení jednotlivých otázek. Detailnější popis vyhodnocení tohoto testování se nachází v kapitole 4.2.
Druhého eye-tracking experimentu se zúčastnilo 12 respondentů a jeho předmětem bylo srovnání práce s oběma atlasy. Výsledkem tohoto testování bylo srovnání práce a rychlost řešení jednotlivých úloh v obou atlasech, zároveň i správnost jednotlivých úloh. V tomto experimentu byl atlas Kartografie zhodnocen jako vhodnější pro práci z hlediska rychlosti práce, správnosti a úplnosti odpovědí. U atlasu Terra se projevilo velké množství kompozičních nadstavbových prvků jako matoucí a zpomalující práci s atlasem jako celkem. Podrobněji byly výsledky druhého testování popsány v kapitole 4.3.
Výsledkem práce nemělo být určení lepšího atlasu, ale jejich srovnání a zhodnocení. Pokud se jednalo o práci s jednotlivými mapami byla práce s atlasem Terra rychlejší a správnější, naopak pokud se jednalo o práci s celým atlasem byla práce rychlejší a odpovědi správnější v atlase Kartografie. Je nutné podotknout, že většina respondentů ve škole využívala atlas Kartografie, čímž mohou být výsledky zkresleny.
Všechny jednotlivé cíle byly naplněny a v průběhu celé práce byly konzultovány. Jednotlivé výsledky těchto cílů byly zaznamenány do kapitoly 5.
O bakalářské práci byla v souladu se zadáním práce vytvořena webová stránka, která ve stručnosti informuje o obsahu práce. K práci byl vytvořen i grafický poster.