MHD V IDS OLOMOUCKÉHO KRAJE
V KONTEXTU TARIFU
A ÚZEMNÍHO ČLENĚNÍ SYSTÉMU

autor: Bc. Radek BRABLEC | vedoucí práce: Mgr. Pavel TUČEK, Ph.D.

Diskuze

Bylo zmapováno celkem 115 kilometrů čtverečních území Olomouckého kraje s výhradním zaměřením na veřejnou dopravu ve městě Olomouc. Jeden mapový výstup nám zobrazoval celkem 177 zastávek městské hromadné dopravy, se kterými jsme dále pracovali. Kromě aktuálně dané polohy zastávek bylo zajímavé se zaměřit na spádová území těchto nástupních míst. S prodlužující se vzdáleností zastávek od centra města se spádová území nástupních míst zvětšují. Je to dáno větší hustotou zastávek v centru města.


Cestující z centra města mohou využívat v nočních a v brzkých ranních hodinách 3 speciální linky, pro které jsme vytvořili mapový výstup s označením spádových oblastí zastávek. Stálo by za zváženou, jestli jsou všechny tyto noční zastávky stejně využívány, jestli jsou linky plně vytíženy nebo jestli by nebylo vhodné připojit více spojů čí podle zájmu cestujících přidat i další nástupní místa.


V Olomouci se pro přepravu cestujících využívá jednak autobusové a jednak tramvajové dopravy. V mapě Přestupní vazby v MHD(sekce download: Přestupní vazby v MHD Olomouc mezi tramvajovou a autobusovou dopravou) bylo zpracováno rozmístění přestupních míst z tramvajové na autobusovou hromadnou dopravu. Jestli je těchto přestupních míst dostatek či nadbytek, či jsou plně vytíženy, by mohlo být předmětem dalšího průzkumu v rámci studia městské hromadné dopravy v Olomouci.


My jsme se pokusili alespoň o návrh na rozdělení zóny 71 na více pásem vzhledem k ceně přepravy (viz sekce download: Návrh vlastní zóny 71 na více pásem). Pásma byla zvolena podle vymezení katastrálního území a označení města na komunikacích. Byla zvolena pouze 2 pásma. Mohly bychom zvolit i vícepásmové dělení, ale pro orientaci v systému by to přinášelo větší nepřehlednost a zejména komplikace v orientaci pro cestující. Zvolený způsob dělení schvalují i analytici na odboru dopravy Dopravního podniku města Olomouce. Náš návrh rozdělení zóny 71 na více pásmové území by mohl být námětem minimálně námětem do diskuze pro Dopravní podnik města Olomouce při tvorbě cenového tarifu městské hromadné dopravy.


Tato práce nám určitě dala prostor k zamyšlení a dalšímu rozvíjení otázky řešení organizace městské hromadné dopravy a integrace dopravy napříč obcemi, okresy a krajem. Výsledky práce by mohly posloužit pro srovnání s dopravou v krajích se stejným systémem a velikostí integrace, například Libereckým nebo Karlovarským krajem.