MHD V IDS OLOMOUCKÉHO KRAJE
V KONTEXTU TARIFU
A ÚZEMNÍHO ČLENĚNÍ SYSTÉMU

autor: Bc. Radek BRABLEC | vedoucí práce: Mgr. Pavel TUČEK, Ph.D.

Integrovaný dopravní systém


Integrovaný dopravní systém (IDS) (1) je systém dopravní obsluhy určitého celeného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) nebo linky více dopravců, jestliže jsou cestující v rámci tohoto systému přepravováni podle jednotných přepravních a tarifních podmínek.


IDS zajišťuje přepravu cestujících veřejnými dopravními prostředky, mezi které patří: železnice, metro, tramvaje, trolejbusy, autobusy, lanové dráhy nebo říční plavidla. Integrace může zahrnovat i návaznosti na cyklistickou nebo automobilovou dopravou formou P+R (park and ride = „zaparkuj a jeď“), B+R (bike and ride = „zaparkuj kolo a jeď“) nebo K+R (kiss and ride = „místo pro nástup nebo výstup spolujezdce na hromadnou dopravu“). Veřejnou dopravu v IDS zajišťují dopravci různých společností, přičemž jízdní řády jednotlivých linek jsou vytvořeny tak, aby jednu linku neprovozovalo více dopravců. Cestující v integrované dopravě používají jednotné jízdní doklady, které jsou platné v celém systému u každého dopravce, v každém dopravním prostředku. Míra a způsob integrace se však v jednotlivých IDS liší.


Charakter integrovaného dopravního systému mají v podstatě i stávající systémy městské hromadné dopravy nebo systém dopravy na celostátních a regionálních železničních drahách. Jako integrovaný dopravní systém se zpravidla označují až dopravní systémy vzniklé rozšířením stávajícího systému městské hromadné dopravy do větší vzdáleností od měst, integrací více tradičních dopravních systémů v jednotlivých městech (tradiční městská hromadná doprava, železniční doprava, příměstské autobusové linky) nebo zavedením zónového tarifu v uceleném širším regionu. Jednoduše řečeno integrovaný dopravní systém znamená propojení všech dostupných druhů veřejné dopravy do jednoho celku s jednotnými přepravními podmínkami, jednotným tarifem a jednotným jízdním řádem. Vzniká dopravní koordinace jízdních řádů různých linek, návaznost mezi jednotlivými spoji, garantované přestupní vazby, jednotný informační systém včetně propagace a jednotná podoba navigačních prvků v síti.


Historie integrovaného dopravního systému ve světě

První integrované dopravní systémy vznikly v západní Evropě a to především v Německu, Švýcarsku a Rakousku, jako reakce na nekontrolovaný nárůst automobilové dopravy. V roce 1965 vznikl první DS v městské aglomeraci Hamburk, která se nazývala „Hamburger Verkehrsverbund - HVV“. Později následoval vznik Mnichovského IDS v roce 1972, Stuttgart v roce 1977, Curych v roce 1990, Karlsruhe 1994, Drážďany 1998, atd. Ve všech těchto městech, kde byl zavedena IDS, došlo k zaznamenání nárůstu cestujících i tržeb, a také byla posílena role hromadné dopravy (1).



Historie a současný stav integrovaného dopravního systému v České Republice

V České republice byl vytvořen první IDS ve Zlíně v roce 1983 a to uznáváním jízdenek MHD na železniční trati Zlín – Otrokovice. K většímu rozmachu IDS systému došlo u nás až počátkem 90. let 20. století. nes se na našem území nachází velké množství integrovaných systému, které jsou v různé fázi vývoje. Některé kraje však IDS už úplně zrušili nebo v nich ještě nebylo zavedeno. Nejčastěji je používán zónový a pásmový tarif. Podle zónového tarifu se území rozděluje do jednotlivých zón. Je vhodnější k použití tam, kde je více regionálních center. Pásmový tarif dělí kraj na jednotlivá pásma, která mají tvar soustředných kruhů. Používá se v případě menšího území s jednou městskou aglomerací uprostřed (1).



Obr. 1: IDS v České republice

IDS v České republice