Vzorový příklad - Buffer
Papírnictví v Olomouci
Představme si situaci, že bychom si v Olomouci chtěli otevřít nové papírnictví. V současné době je jich tu celkem 13 a my bychom chtěli přidat jedno další. Řekněme, že pro nalezení vhodné lokality si pomůžeme funkcí Buffer a vytvoříme si kolem stávajících papírnictví obalovou zónu ve vzdálenosti 300 a 600m, což jsou vzdálenosti představující zhruba 5 a 10min pěší chůze (při průměrné rychlosti 4km/h). To je doba, kterou jakožto poměrně líní lidé, jsme ochotni absolvovat pro nákup např. lepicí pásku, která nám zrovna došla nebo jakožto žáci základní školy koupit si nový sešit.
Vstupní data do analýzy Buffer
Teď jsme si potenciálně našli místa, kde bychom se měli dívat po vhodných nemovitostech pro náš nový obchod. Jsou to tedy místa mimo buffery. Tato analýza je velmi jednoduchá, ale ne příliš přesná, protože nejde po síti a bere v úvahu pouze přímou vzdálenost. Náš výsledek můžeme trochu zpřesnit přidáním vrstvy základních škol, protože by také mohlo být směrodatné umístit náš obchod poblíž nějaké školy, protože školáci budou jedni z největších zákazníků. Z mapky vidíme, že majitelé papírnictví přemýšleli stejně a umistíli své obchody poblíž škol. Máme tedy možnost umístit naše papírnictví do oblastí v centru a nabídnout takové služby, abychom přilákali zákazníky jiných papírnictví. Tato varianta je značně riskantní. Jako druhá možnost se jeví expanze do okrajových částí k některé ze základních škol a zde mít jistotu, že žáci dané školy a obyvatelé přilehlých oblastí pravděpodobně ve většině případů navštící naše papírnictví, protože v blízkém okolí žádné jiné není. Nebo se můžeme vydat střední cestou a pokračovat v rozšiřování služeb návazností na stávající zóny v místech