Disertační práce:

HODNOCENÍ VNĚJŠÍCH VLIVŮ NA ŽELEZNIČNÍ DOPRAVU POMOCÍ GEOINFORMATICKÝCH METOD

Hlavní cíl této práce je zaměřen na návrh metodiky k vyhodnocení rizika pro železniční infrastrukturu, které vyplývá
ze stromové vegetace nacházející se v její blízkosti. Hlavní výzkumnou otázkou disertační práce je:

Je možné na základě dostupných dat stanovit ohrožení železniční infrastruktury přilehlou vegetací?

Úroveň ohrožení bude stanovena na základě parametrů vegetačního pokryvu: druhová skladba, výška a zdravotní stav porostu. Vyhodnocení zdravotního stavu je žádoucí provádět opakovaně a v pravidelných periodách. Díky tomu by docházelo vždy k posouzení aktuálního stavu a současně ke sledování jeho vývoje. Z tohoto důvodu je vhodné proces založit na využití družicových snímků, které představují dostupný zdroj dat pokrývající rozsáhlé území s pravidelnou aktualizací. Kvůli jejich nižšímu prostorovému rozlišení by tato data sloužila především pro získání úplného přehledu
o zdravotním stavu vegetace v blízkosti infrastruktury na celém území ČR. Zjištěné problematické oblasti by v případě potřeby byly následně vyhodnoceny ve větším detailu prostřednictvím přesnějších dat a pozemního šetření. Metodika bude kvůli charakteru použitých dat cílit zejména na stanovení rizik rozsáhlejších souvislých stromových porostů.

Na základě znalosti ohrožení jednotlivých železničních úseků bude možné zavádět opatření vedoucí ke zvýšení bezpečnosti provozu. Tím by došlo ke snížení počtu mimořádných událostí a zajištění plynulosti dopravy, především v období nepříznivých povětrnostních podmínek. Současně by byly sníženy ekonomické dopady způsobené pádem dřevin
na železnici.

Proces vyhodnocení bude založen na geoinformatických metodách a bude snahou ho automatizovat a snížit tak potřebu lidského zásahu. Základem bude zpracování rastrových dat, na které bude aplikována mapová algebra. Vážený součet vstupních rastrů bude sloužit pro sestavení výsledného rastru s mírou ohrožení v ochranném pásmu kolem železniční infrastruktury. Toto pásmo bude vymezeno z vektorových dat. Úrovně ohrožení v jednotlivých úsecích tratě budou posuzovány prostřednictvím prostorových analýz v geografickém informačním systému (GIS).

Michal KUČERA, 2024