Z vrstev sestavených v předchozích krocích byla sestavena výsledná vrstva, která poskytuje informaci o úrovni ohrožení vegetací prostřednictvím indexu IVTIR. Ten byl vypočítán pro všechny lesní porosty nacházející se na území České republiky. Cílem disertační práce je však vyhodnocení míry ohrožení pro železnici, z tohoto důvodu bylo zájmové území zúženo pouze na její ochranné pásmo. Index IVTIR však může najít své uplatnění i v jiných oblastech zájmu, mezi ty může patřit například vyhodnocení ohrožení silniční sítě.
Obr. 1 Výpočet ohrožení železniční infrastuktury vegetací prostřednictvím indexu IVTIR
Z rasterového souboru s hodnotami indexu IVTIR byly vybrány pouze plochy nacházející se v ochranném pásmu železnice. Tento krok vychází z hlavního cíle disertační práce, který cílí na vyhodnocení úrovně ohrožení železnice přilehlou lesní stromovou vegetací. Zmenšení posuzovaného území rovněž umožňuje vyhodnotit úroveň ohrožení ve větším detailu.
Nejnižší zjištěná hodnota indexu IVTIR v ochranném pásmu železnice na území ČR pro období 2019/2020 byla –0,285, nejvyšší pak 0,426. Z tohoto zjištění je patrné, že velikost ohrožení jednotlivých lesních porostů je silně variabilní. Žádné ohrožení vykazuje 1,6 % lesních ploch v ochranném pásmu železnice, kdy jejich úroveň indexu IVTIR nepřesáhla 0. Velmi nízké ohrožení bylo zaznamenáno u téměř 35 % ploch, střední ohrožení u 31 % a vysoké u 11,6 %.
Tab. 1 Hodnoty indexu IVTIR na lesních plochách v ochranném pásmu železnice mezi roky 2019 a 2020
Kategorie | IVTIR | Rozloha [ha] | Zastoupení [%] |
---|---|---|---|
bez ohrožení | méně než 0,0 | 356 | 1,6 |
velmi nízké ohrožení | 0,0–0,09 | 7 583 | 34,6 |
nízké ohrožení | 0,1–0,14 | 4 665 | 21,3 |
střední | 0,15–0,2 | 6 795 | 31,0 |
vysoké | více než 0,2 | 2 537 | 11,6 |
Hranice indexu IVTIR, při níž se stává porost pro přilehlou infrastrukturu nebezpečným, byla identifikována pomocí srovnání jeho hodnot v rasteru s výskytem skutečných mimořádných událostí z let 2021 až 2024 způsobených pádem stromu. Celkem se jednalo o 380 událostí, z nichž 65 se nacházelo mimo lesní vegetaci. Hodnotu indexu k nim tedy nebylo možné přiřadit. V těchto případech mohla být nehoda způsobena samostatně rostoucími stromy, které není navrhovaná metodika schopna odhalit. Avšak u zbývajících 315 událostí (82 % z celkového počtu) by v případě identifikace ohrožení mohlo dojít
k zajištění opatření a nehodám tak předejít.
Z obrázku 2 je patrné, že nejvyšší hodnoty indexu IVTIR se nachází zejména v horských oblastech. Předmětem analýzy této studie je však pouze území ochranného pásma železnice, kde pro ni může blízký lesní porost představovat ohrožení. Nicméně v celorepublikovém měřítku jsou tyto plochy obtížně rozeznatelné, proto se ukázky vypočítaného indexu ve větším detailu nachází na obrázcích 3 a 4.
Obr. 2 Kategorizovaný index IVTIR dle úrovně ohrožení mezi roky 2019 a 2020 na území ČR
Obrázek 3 znázorňuje stav vegetace, jež vykazuje vysoké úrovně indexu ohrožení. V těchto místech by mělo dojít
k pozemnímu šetření a v případě identifikace ohrožení zajistit opatření. Díky nim by se zvýšila bezpečnost provozu a snížilo ohrožení železnice během mimořádných povětrnostních podmínek.
Na obrázku 4 dochází ke znázornění opačné situace, kdy porost nedosahuje takové úrovně ohrožení jako v předchozím případě a hodnoty indexu se řadí do kategorie velmi nízkého ohrožení. Tento stav je možné považovat za bezpečný i v případě silného větrného proudění. V této lokalitě není předpoklad vzniku mimořádné situace způsobené pádem stromu do kolejiště.
Obr. 3 Kategorizovaný index IVTIR dle úrovně ohrožení mezi roky 2019 a 2020 na vybraném území
Obr. 4 Kategorizovaný index IVTIR dle úrovně ohrožení mezi roky 2019 a 2020 na vybraném území