Tato architektura se orientuje na poskytování služeb. Zajišťuje IT podporu podnikovým procesům, které plní aktuální i nově vzniklé požadavky na celkovém fungování podniku. Od funkcí elektrické výměny dat až po online aukce. SOA vytváří velké aplikace z menších modelů označovaných jako služby a tím sjednocuje obchodní procesy. Je to tak zvaný architektonický rámec, jehož úkolem je urychlit a zlevnit vývoj systému a celkově zvýšit jeho kvalitu.
SOA se vyvinula ze starších platforem. Na jedné straně zachovává určité vlastnosti tradičních architektur a na druhou stranu přichází s různými principy, které mají za úkol starat se o servisní orientaci na podporu takových podniků. Jedná se tedy o ideální univerzální standard v rámci celého podniku. Avšak dosáhnutí tohoto stavu vyžaduje plánovaný přechod a mimo jiné i podporu stále se vyvíjejících technologií.
Dá se říct, že co se týče architektury, tak servisně orientovaná architektura vychází z komponentového programování. Zjednodušeně řečeno SOA je určitý mezník komunikace mezi různými platformami a systémy.