EDUTAINMENT
Jak nejlépe definovat edutainment? Nejedná se o pouhé spojení vzdělávání (education) a zábavy (entertainment), ale o speciální druh hraček nebo počítačových her. Je těžké najít přesné charakteristiky, ale v současnosti, chce-li být tvůrce úspěšný, zábavná část musí být n první pohled více zřejmá, než část vzdělávací. Musíme vzít v úvahu poučení, že většina uživatelů (děti, žáci, studenti) se budou zabývat pouze nejzábavnějšími elementy a budou zanedbávat zbytek.
Interaktivita je jednou z nejpodstatnějších vlastností těchto her. Úroveň interaktivity se liší v různých dobách i prostředích. Nebyla to typická charakteristika prvních počítačových her.
Dobrý vzdělávací software (edutaiment) má tři základní složky:
- vzdělávací obsah
- interaktivní složku (odpověď v reálném čase)
- atraktivní rozhraní, které upoutá a udrží pozornost studentů
Samozřejmě je nutné počítat s tím, že postupem času se význam těchto elementů změní. Kdy a jak výrazná tato proměna bude není lehké jednoznačně definovat. V současnosti jsou tato jednoduchá pravidla, jako základ pro tvorbu vzdělávacích aplikací, dostačují.
Edutainment a web
Internetová síť stává velmi důležitou součástí počítačového průmyslu již od počátku 90. let. V roce 1995 začíná být určujícím vývojovým komponentem celého počítačového odvětví. V prvních letech, kd yž Tim Berners-Lee vytvořil první prohlížeč, byl internet velmi statické médium. Podporováno bylo pouze několik standardních formátů (html, gif, jpg) a nebyli zde žádní lidé schopní předpovědět tak prudký rozvoj, jenž měl následovat. Nové technologie pozdních 90. let (Flash, Java, JavaScript, VRML, SVG) umožnily, použitím multimediálních prvků, změnu statických webových stránek na dynamické.Budoucnost edutainmentu
Ještě před patnácti lety by jen málo lidí věřilo, že se internet stane tak populární. Je tedy složité předpovídat vývoj následujících let. Edutainment poskytuje uživateli výzvy a cíle, pro jejichž dosažení je třeba rozvoj vybraných schopností a strategií. Při tvorbě aplikací musí být upřednostňován pohled ze strany studenta, před pohledem učitele a měl by být patrný rozdíl od současného tradičního pojetí vzdělávání. Prostřednictvím her se člověk může naučit věci velmi užitečné i naprosto zbytečné, ze všech možných oborů a oblastí.Objev a rozvoj internetové sítě zásadně změnil způsob publikování mapových produktů. Spektrum zákazníků je širší, hůře kategorizované, neznámá je úroveň jejich kartografických schopností, čtení map apod. Na druhou stranu kartografie neměla nikdy v historii větší množství uživatelů. Také edutainment zaměřený na kartografii má v současnosti ideální pozici pro rozvoj ve webovém prostředí, musíme však správně rozpoznat a využít příležitosti, které se nám tímto nabízejí.