bakalářská práce
V první fázi práce proběhla rešerše možností moderních vizualizačních nástrojů. Soustředěno se bylo zejména na využití těchto nástrojů pro zpracování lezeckých průvodců a podporu dalších sportů odehrávajících se v horách, jako jsou horská cyklistika, běh, horská turistika, skialpinismus a lyžování (běžecké i sjezdové). Byly zkoumány také možnosti rekonstrukce modelů skalních a horských terénů. V druhé části rešerše byly studováni standartní tištění lezečtí průvodci, jejich obsah a potřeby lezců pro orientací ve skalním terénu. V této části bylo využito také již dřívějších znalostí autora, který je aktivním lezcem.
Během všech kroků zpracování průvodce byl použit relativně vysoký počet programů. Pro fotogrammetrické zpracování modelu byl použit software Agisoft Metashape a pro drobné opravy modelu program Autodesk Meshmixer. Data získaná laserovým skenováním byla zpracována v programech Cloud Compare a Meshlab. Po zpracování modelů byly pro zakreslení lezeckých cest využity programy Blender a Adobe Illustrator. Takto připravené modely byly následně vloženy do webového průvodce prostřednictvím služby Sketchfab. Samotný webový průvodce je optimalizován pro zobrazení na počítači i na mobilním zařízení a je postaven na stylování W3.CSS.
Webový průvodce obsahuje všechny vytvořené modely skalních formací, které jsou doplněny popisem lezeckých cest a dalšími informacemi. K dispozici je také možnost prohlížení modelů v prostředí virtuální reality. Průvodce i modely také slouží jako rozcestník s odkazy na další doplňující informace.
Součástí průvodce je také aplikace rozšířené reality. Rozšířená realita je zpracována jako webová aplikace s využitím knihovny AR.js. Jejím hlavním cílem je usnadnit uživateli orientaci ve skalním a horském terénu. V Prachovských skalách aplikace do obrazu z fotoaparátu uživateli dokresluje polohu a název věží v jeho okolí. K dispozici je verze se všemi věžemi a verze pouze s vybranými významnými věžemi. Ve Vysokých Tatrách aplikace pomůže uživateli identifikovat vrcholy a je možné se také navigovat po trase výstupu Jordánovou cestou na Lomnický štít.
Vybraná věž byla také zpracována do podoby fyzického modelu. V modelu byly v programu Blender vyznačeny lezecké cesty. Poté byl model vytištěn dvoubarevně, z materiálu PLA na 3D tiskárně Ultimaker.
Výsledný interaktivní webový lezecký průvodce bude užitečným nástrojem pro orientaci lezců ve zpracovaných oblastech. Jeho hlavním přínosem je však ukázka možností využití moderních vizualizačních nástrojů v oblasti lezeckých průvodců, která může být příkladem pro budoucí rozsáhlejší zpracování dalších oblastí a také odrazovým můstkem pro další vývoj těchto metod.