Úvod

Kartografické znaky jsou důležitým vyjadřovacím prostředkem při znázorňování jevů v mapě. Návrh znakového klíče proto patří mezi nejdůležitější, ale také nejtěžší kroky při vzniku mapy. Za dobrou mapu je považovaná ta, která nepotřebuje legendu, proto je klíčová samostatná tvorba znakového klíče. Jednotlivé znaky by měly být dostatečně asociativní, názorné a především splňovat základní kartografická a sémiologická pravidla.

Tato bakalářská práce je zaměřena na možnosti tvorby znakového klíče pro školní atlasy. Školní atlasy zabírají velké množství témat, což není možné v jedné práci obsáhnout, proto byla zvolena jedna oblast. Zemědělství patřilo a vždy bude patřit k významným lidským činnostech, bez kterého se lidstvo neobejde. Právě z toho důvodu bylo vybráno toto téma, kterého se týká celá tato práce.

Zhodnocení znakových klíčů daného tématu evropských školních atlasů by mělo poukázat na to, zda se tvorba a použití kartografických znaků ubírá správný směrem a jsou dodržována mezinárodně uznávána sémiologická pravidla. Po této důležité analýze je možno navrhnout znakový klíč, jehož vhodnost je ovšem následně potřeba otestovat na uživatelích.