Použité metody
Zpracování této bakalářské práce bylo rozděleno do následujících kroků. První fází bylo studium dostupné literatury dané problematiky a tvorba rešeršní části. Další použitou metodou byl sběr informací a dat potřebných k následujícímu zpracování této práce. Vybrané školní atlasy byly poté použity ke srovnání a zhodnocení znakových klíčů map zemědělství. Dalším krokem byl návrh a realizace vlastního znakového klíče pro vybranou tematickou oblast. Také bylo provedeno dotazníkové šetření zabývající se vhodností navržených i používaných kartografických znaků. Poslední částí byla aplikace navrženého znakového klíče do ukázkových map zemědělství.
Použitá data
Pro hodnocení a porovnání znakových klíčů bylo použito 21 školních atlasů z 15 evropských zemí. Tyto atlasy byly zapůjčeny z Katedry geoinformatiky. Legendy map zemědělství byly naskenovány a následně upraveny.
Použité programy
Souhrnné tabulky kartografických znaků používaných v mapách zemědělství hodnocených školních atlasů byly vytvořeny v open source programu LibreOffice Calc. Přehledy kartografických znaků byly následně uloženy ve standardizovaném formátu OpenDocument. Grafické úpravy jednotlivých znaků byly provedeny v open source grafickém editoru GIMP.
TrueType font pro vybrané prvky z oblasti zemědělství byl vytvořen v programu FontCreator 6.5 od nizozemské firmy High-Logic. Program umožňuje tvorbu a editaci TrueType (*.ttf) a OpenType (*.otf) fontů. Aplikace pracuje nad operačním systémem Microsoft Windows, ale vytvořené fonty lze nainstalovat i v dalších operačních systémech jako je Linux a Mac OS.
Následně byl TrueType font implementován do programu ArcGIS 10 od americké společnosti Esri. V prostředí aplikace ArcMap byl vytvořen vlastní znakový klíč ve formátu *.style, tzv. Esri style set file. Tento styl, použitelný pouze v produktech společnosti Esri, byl následně využit pro tvorbu ukázkových map zemědělství.
TrueType znakový klíč a znakový klíč s již přiřazenou barvou jednotlivým kartografickým znakům byly sestaveny v open source programu LibreOffice Writer.
K vytvoření online dotazníku byla použita technologie Dokumenty Google. Tato služba nenabízela přímou volbu vložení obrázku do dotazníku, proto bylo potřeba upravit zdrojový kód vygenerovaného formuláře. K úpravě formuláře a také k tvorbě webových stránek o bakalářské práci byl použit textový editor Geany. Statistické hodnocení dotazníkového šetření bylo provedeno v programu R.
Postup zpracování
Nejdříve byla nastudována dostupná česká i zahraniční literatura zabývající se kartografickými a sémiologickými pravidly. Poté byla vytvořena podrobná rešerše potřebných kartografických a sémiologických pravidel. Čerpáno bylo především z prací J. Pravdy, D. Kusendové, V. Voženílka a J. Kaňoka, klíčové byly zejména publikace „Aplikovaná kartografia“ a „Metody tematické kartografie“. Následně bylo zvoleno téma zemědělství pro praktickou část bakalářské práce. Dalším postupem bylo vybrání školních atlasů pro zhodnocení kartografických znaků vybraného tématu. Zhotovené přehledy kartografických znaků dostupných školních atlasů ve formě tabulek byly slovně okomentovány. Zastoupení jednotlivých kartografických znaků v hodnocených školních atlasech bylo graficky znázorněno v grafech.
Praktickou části této práce bylo vlastní navržení a realizovaní znakového klíče pro zvolenou oblast. Proběhlo seznámení s programem FontCreator. Ten byl vybrán pro následnou možnost importovat zhotovený TrueType font do různých vektorových programů. V programu byl navržen font pro jevy rostlinné a živočišné výroby ve formátu *.ttf. Následně byl importován do prostředí ArcMap a převeden na formát *.style. Nově vytvořený znakový klíč byl aplikován v ukázkových mapách zemědělství.
Dalším postupem bylo vytvoření online dotazníku. Cílem bylo zhodnotit vhodnost kartografických znaků pro oblast zemědělství, a to jak znaků používaných v hodnocených školních atlasech, tak vlastních navržených znaků. Struktura vybraných otázek byla přejata z diplomové práce P. Morkesové. Odpovědi respondentů byly následně statisticky a slovně vyhodnoceny.