Závěr
Hlavním cílem bakalářské práce bylo navrhnout a vytvořit znakový klíč vybraných zemědělských jevů pro školní atlasy. Samotné realizaci předcházela podrobná analýza znakových klíčů dostupných školních atlasů. Vhodnost navrženého znakového klíče byla hodnocena dotazníkovým šetřením.
Pro porovnání znakových klíčů byly zapůjčeny evropské školní atlasy z Katedry geoinformatiky. Ze školních atlasů byly vytvořeny souhrnné tabulky používaných kartografických znaků v tematických mapách zemědělství. Míra výskytu těchto znaků v 21 hodnocených školních atlasech byla zobrazena v grafech. Vybrané kartografické znaky zemědělských jevů byly následně slovně zhodnoceny na základě kartografických a sémiologických pravidel.
Tvorba znakového klíče vycházela z používaných kartografických znaků ve školních atlasech s ohledem na provedené hodnocení. Znaky byly navrženy pro 24 jevů rostlinné výroby, čtyři jevy živočišné výroby, jeden jev z ostatních činností zemědělství a čtyři jevy využití půdy. Realizace znakového klíče probíhala ve dvou krocích. Nejdříve byl vytvořen TrueType font pro vybrané zemědělské jevy v programu FontCreator. Výhodou je využitelnost v mnoha operačních systémech a programech. Druhým krokem byla implementace fontu do prostředí aplikace ArcMap, kde byl vytvořen nový styl a v něm nadefinovány vlastnosti pro konečné znaky. Jednotlivým znakům byl určen počet vrstev, jejich barva a velikost. TrueType font obsahuje celkem 51 znaků. Výsledný znakový klíč v barevném provedení čítá 33 znaků. Vytvořené znaky byly následně aplikovány ve dvou ukázkových mapách zemědělství: Zemědělství v Africe, Zemědělství v Evropě. Cíle práce byly naplněny.
Vhodnost navržených znaků, ale i znaků používaných ve vybraných atlasech byla hodnocena dotazníkovým šetřením. Průzkum probíhal ve formě online dotazníku. Vytvořený dotazník obsahoval deset otázek. K testování byly kromě vlastních navržených znaků vybrány také znaky či výřezy map zemědělství z 15 hodnocených školních atlasů. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 205 respondentů. Získané odpovědi byly statisticky vyhodnoceny a slovně okomentovány. Sledováno bylo rozdělení četností odpovědí na jednotlivé otázky. U některých otázek byly vypočítány vybrané míry variability. Z výsledků byly nakonec vyvozeny závěry. Vhodnost vytvořených znaků byla ve většině případů potvrzena. Kartografické znaky zemědělských jevů používané ve školních atlasech nebyly vždy dostatečně asociativní, což znesnadňovalo jejich identifikace bez použití legendy.