Menu

Location-Allocation - Nastavení

Network Analyst Toolbar > New Location-Allocation

Do analýzy vždy musí vstupovat zařízení (Facilities) stávající, kolem kterých lze vytvářet obslužné zóny vztažené k poptávkových (nejčastěji adresním) bodům. Volitelnou možností jsou lokality potenciální (kandidátní), pokud chceme, aby nám analýza k těmto stávaícím zařízením vybrala další nová zařízení z těchto lokalit. Volitelná jsou také konkurenční zařízení

Lokality se nahrávají k síti v okně Network Analyst (náhled). Všechny zařízení (stávající, kandidátní, konkurenční) se nahrávají pod touto nabídkou, odliší se pouze atributy. Po zvolení možnosti Load Locations se nám zobrazí nové okno, které je popsáno níže.

Parametry Load Locations


Load From (vstupní data) = vstupní vrstva zařízení

Sort Field (seřazení) = nepovinné nastavení pole, podle kterého chceme vstupní data řadit. Slouží ke kontrole pořadí, v jakém budou objekty nahrávány do třídy prvků účastnící se analýzy.

Location Analysis Properties (vlastnosti lokalit) = nastavení vlastností zařízení

  • Name (název)
  • Facility Type (typ zařízení) = zde musíme nastavit, o jaký typ zařízení se jedná. Zařízení rozlišujeme trojího typu – Required (současná zařízení), Competitor (specifické zařízení reprezentující konkurenci, která soutěží o stejné klienty), Candidate (kandidátní zařízení - nové potenciální lokality).
  • Weight (váha) = každé zařízení může mít svou váhu, která může reprezentovat jeho důležitost oproti ostatním nebo větší atraktivitu pro zákazníky a pod. U současných zařízení se moc nepoužívá, protože stávající zařízení jsou již reálně lokalizovaná. Musíme přidat nový atribut s názvem weight (váha) a zapsat hodnotu 2 nebo vyšší těmto vybraných lokalitám, které pro nás mají větší váhu a také je nutné všem ostatním lokalitám přiřadit hodnotu 1, protože váha nikdy nemůže být nulová. Váhu u zařízení lze použít pouze v analýze Maximize Market Share a Target Market Share.
  • CurbApproach = vlastnost, která určuje směr příjezdu a odjezdu k a ze zařízení. Obsahuje celkem tři možnosti: Either side of vehicle. - obslužná zóna může začínat nebo končit v zařízení tak, že zařízení je napravo nebo nalevo od dopravního prostředku, Right side of vehicle - zařízení musí být napravo od dopravního prostředku, Left side of vehicle Left side of vehicle - zařízení musí být nalevo od dopravního prostředku, No U-Turn - v případě obslužných zón se rovná první možnosti Either side of vehicle.

Location Position (umístění lokalit) = způsob, jakým jsou zařízení lokalizována (přivázána) na síť, identifikuje bod na síti.

  • Used Network Locations Field (lokalizace pomocí sítě) = pomocí polí - pro bodovou vrstvu jsou to pole s názvem SourceID (číselný identifikátor zdrojové vrstvy, na které se umístění v síti nachází), SourceOID (číselný identifikátor samotné zdrojové vrstvy), PosAlong (pozice podél směru digitalizace zdrojové vrstvy, hodnota je uložena jako rozsah a je nulová pokud pozice na síti odkazuje na spoj (uzel)), SideOfEdge (strana hrany ve vztahu ke směru digitalizace a lze zvolit dvě možnosti - napravo nebo nalevo).
  • Use Geometry (použití geometrie) = použití vyhledávacího okruhu a snappingu (přichycení) k síti. Používá se pokud, pokud defaultně nastavené Location Fields nejsou dostupné. Search Tolerance = radius, ve kterém bude ArcGIS na síti hledat bod, který by umístil. Pokud se bod nebude navházet v daném radiusu, označí se jako nelokalizovaný a nemůže být tedy zahrnut do analýzy. V možnosti Snapping pak můžeme nastavit, k čemu se má bod přichytit. Pokud tedy nemáme dostupné všechny potřebné atributy, zvolíme tuto možnost a hodnotu radiusu nastavujeme podle měřítka, ve kterém analýzu provádíme.

Po potvrzení nastavení se nám lokality nahrajou do analýzy (náhled). Každý z typů zařízení má svůj specifický symbol, který lze změnit stejně jako u jakékoliv jiné vrstvy v menu Properties a záložce Symbology. Pokud by se u některé z lokalit objevil otazník, znamená to, že nebyla lokalizována a že musíme zvýšit hranici hledání, což ale sebou může vnést chybu. Proto je pak dobré nablížit se na jednotlivé body a zkontrolovat, ke kterému místu na síti se asi pravděpodobně připojily a případně jejich polohu lehce poupravit. Problematika nelokalizovaných bodů je více rozebrána níže u poptávkových bodů.

Parametry Loading Demand Points


Poptávkové body neboli Demand Points značí potenciální zákazníky zařízení. Nejčastěji jsou to adresní body s demografickými údaji o počtu obyvatel, ale mohou jimi být také města s počtem obyvatel apod. Nahrávají se obdobným způsobem jako lokality zařízení. Nejprve musíme vytvořit novou analýzu. Lokality se nahrávají k síti v okně Network Analyst (náhled). Po zvolení možnosti Load Locations se nám zobrazí nové okno, které je popsáno níže.

Load From (vstupní data) = vstupní vrstva zařízení

Sort Field (seřazení) = nepovinné nastavení pole, podle kterého chceme vstupní data řadit. Slouží ke kontrole pořadí, v jakém budou objekty nahrávány do třídy prvků účastnící se analýzy.

Location Analysis Properties (vlastnosti lokalit) = nastavení vlastností zařízení

  • Name (název)
  • Weight (váha) = každý bod může mít svou váhu, která může reprezentovat jeho důležitost oproti ostatním. V případě poptávkových bodů to nejčastěji bývá počet obyvatel připadající na jeden poptávkový bod. Váha se musí zapsat přidáním nového atributu s názvem weight (nebo váha) a zapsáním hodnot počtu obyvatel. Pokud poptávkovému bodu nenáleží žádný obyvatel nemůžeme mu zapsat hodnotu 0. Je to logické, protože pokud na bodě nikdo nebydlí, nemá cenu, aby bod do analýzy vstupoval. Atribut váhy je nepovinný, pokud tedy nemáme informace např. o počtu obyvatel, ponecháme defaultně nastavenou hodnotu 1.
  • Group Name (název skupiny) = tvorba skupin poptávkových bodů, které se nám připojí ke stejnému zařízení. Pokud máme adresní body nějakým způsobem rozskupinkované a chceme, aby nám při výsledné analýze skupinka zůstala pohromadě a připojila se nám ke stejnému zařízení, můžeme použít atribut, kde tuto informaci uložíme. Tvoří se přidáním nového pole a doplněním hodnot.
  • Impedance Transformation (transformace odporu) = parametr, který transformuje hodnotu odporu u poptávkových bodů o může tak ovlivnit výběr zařízení, ke kterému se připojí. Lze nastavit tři možnosti. Lineární transformace (Linear - defaultně) – má hodnotu jedna, tudíž odpor nijak netransformuje. Power transoformace zvýší váhu poptávkovým bodům, které jsou blíže k zařízení. Třetí možností je exponenciální transformace (Exponential), kdy je odpor definovaný vynásobením matematické konstanty a hodnotou odporu, tím je váha bodů blíže k zařízení ještě mnohem větší než u předcházející možnosti, u tohoto musíme být obezřetní, aby nedošlo k převážení některých zařízení, čímž analýza selže. Ponecháme defaultně nastavenou lineární transformaci. Zvyšování váhy se používá např. pro zvýšení váhy u městských oblastí oproti venkovu nastavuje se vytvořením nového pole a naplnění ho atributy.
  • Impedance Parameter (parametr odporu) = hodnota vstupující do rovnic transformace (musí být nenulová). To jsou zmíněné hodnoty atributu, kdy hodnoty dopíšeme do atributové tabulky. Můžeme tak hodnotu 2 přiřadit např. městkým oblastem a u venkovských ponechat hodnotu null.
  • CurbApproach = vlastnost, která určuje směr příjezdu a odjezdu k a ze zařízení. Obsahuje celkem tři možnosti: Either side of vehicle. - obslužná zóna může začínat nebo končit v zařízení tak, že zařízení je napravo nebo nalevo od dopravního prostředku, Right side of vehicle - zařízení musí být napravo od dopravního prostředku, Left side of vehicle Left side of vehicle - zařízení musí být nalevo od dopravního prostředku, No U-Turn - v případě obslužných zón se rovná první možnosti Either side of vehicle.

Location Position (umístění lokalit) = způsob, jakým jsou zařízení lokalizována (přivázána) na síť, identifikuje bod na síti.

  • Used Network Locations Field (lokalizace pomocí sítě) = pomocí polí - pro bodovou vrstvu jsou to pole s názvem SourceID (číselný identifikátor zdrojové vrstvy, na které se umístění v síti nachází), SourceOID (číselný identifikátor samotné zdrojové vrstvy), PosAlong (pozice podél směru digitalizace zdrojové vrstvy, hodnota je uložena jako rozsah a je nulová pokud pozice na síti odkazuje na spoj (uzel)), SideOfEdge (strana hrany ve vztahu ke směru digitalizace a lze zvolit dvě možnosti - napravo nebo nalevo).
  • Use Geometry (použití geometrie) = použití vyhledávacího okruhu a snappingu (přichycení) k síti. Používá se pokud, pokud defaultně nastavené Location Fields nejsou dostupné. Search Tolerance = radius, ve kterém bude ArcGIS na síti hledat bod, který by umístil. Pokud se bod nebude navházet v daném radiusu, označí se jako nelokalizovaný a nemůže být tedy zahrnut do analýzy. V možnosti Snapping pak můžeme nastavit, k čemu se má bod přichytit. Pokud tedy nemáme dostupné všechny potřebné atributy, zvolíme tuto možnost a hodnotu radiusu nastavujeme podle měřítka, ve kterém analýzu provádíme.

Po potvrzení nastavení se může stát, že bude chvíli trvat než se body nahrají, obzvášť máme-li poptávkových bodů velké množství. Lokality se nám pak zobrazí v okně Network Analyst (náhled). Pokud by se u některé z lokalit objevil otazník, znamená to, že nebyla lokalizována a že musíme zvýšit hranici hledání, což ale sebou může vnést chybu. Bod je tedy příliš daleko od sítě a něpřipojí se k ní. Předtím než začneme zvyšovat radius je dobré se zazoomovat na tyto body a podívat se, kde jsou a jaký je asi důvod, proč se nepřipojily. Může se někdy jednat o osamocené body, např. pokud někdo bydlí v lese mimo dosah komunikací. Pokud chceme zvýšit radius hledání, provádí se to ve vlastnostech analýzy (náhled). Stejně se mohou znovu lokalizovat také body zařízení. Tam zvýšíme hodnotu radiusu, potvrdíme a můžeme body znovu relokalizovat. Pozor, abychom znovu lokalizovali jen nelokalizované body (náhled). Můžeme se také rozhodnout, že body chceme ponechat nelokalizované, protože pro nás nemají význam. I to je možné, ale v nastavení samotné analýzy pak musíme pamatovat na zatrhnutí možnosti ignorace nelokalizovaných bodů.

Parametry analýzy


Otevře se okno s 8 záložkami. První záložka General obsahuje obecné informace o analýze, zejména její název, popis a případné nastavení měřítkového rozsahu. Záložka Layers obsahuje výčet vrstev, které se účastní analýzy. Povinné jsou vždy zařízení, poptávkové linie a obslužné linie, které se generují při analýze. Záložka Source nám shrnuje informace o Network Datasetu. V záložce Network Locations můžeme upravovat vlastnosti zařízení a poptávkových bodů. Záložka Accumulation obsahuje seznam atributů, které jsou při analýze akumulovány (jedná se o Cost atributy, jako je např. vzdálenost nebo čas). Akumulace má čistě referenční význam a defaultně není označen žádný atribut. Pro samotné nastavení analýzy jsou nejdůležitější záložky Analysis Settings a Advanced Settings.

Impedance (odpor) = nastavení hodnoty odporu, v našem případě odporové vzdálenosti. Automaticky se nám nastaví to, co jsme jako odpor zvolili při tvorbě Network Datasetu, tedy nejčastěji vzdálenost (Length) nebo čas (Time).

Travel From (směr cestování) = nastavení, zda v analýze poptávkové body cestují k zařízení (Demand to Facility) nebo ze zařízení k poptávkovým bodům (Facility to Demand).

U-turns at Junctions (U-odbočování v uzlech) = na výběr máme možnost povoleno v každém uzlu (Allowed), povoleno pouze v koncových bodech a mrtvých bodech (Allowed only at intersections and dead ends), povoleno pouze v mrtvých bodech (Allowed at dead points) a nebo nepovoleno vůbec (Not allowed). Můžeme zvolit první možnost povoleno v každém uzlu, protože při pohybu po pěších komunikacích nemáme žádné takovéto omezení.

Output Shape Type (typ výstupu) = nastavení generování výsledných obslužných linií. Na výběr jsou dvě možnosti - Straight, která znamená, že požadujeme obslužné linie ve výstupu nebo možnost None, která značí, že linie se generovat nebudou.

Ignore Invalid Locations (ignorace nelokalizovaných bodů) = některé body se při nahrávání na síť nelokalizují, máme možnost je ignorovat a počítat dále v analýze i s touto "chybou" nebo můžeme možnost odznačit a do analýzy budou vstupovat tyto špatné lokalizace. Analýze pak může na tomto problému úplně selhat.

Problem Type (typ problému) = typ alokačního-lokačního problému, který chceme řešit. Koresponduje s typy analýz popsaných v části Location-Allocation, kde jsou charakterizovány. Na výběr tedy máme analýzu Minimize Impedance, Maximize Coverage, Maximize Attendance, Minize Facilities, Total Market Share nebo Target Market Share.

Facilities to Choose (počet vybraných zařízení) = vybrání počtu nových lokalit z potenciálních bodů, tedy kolik nových zařízení chceme vybrat. Řekněme, že bychom chtěli mít 2 nové obchody. POZOR! Nemůžeme napsat číslo dvě, nesmíme zapomenout na již stávající obchody, které jsou třeba 4. Proto musíme tyto hodnoty sečíst. Takže napíšeme např. hodnotu 6. Tato možnost není dostupná u analýzy Minimize Facilities a Target Market Share, kdy je počet zařízení vybrán analýzou.

Impedance Cutoff (hraniční hodnota odporu) = parametr, ve kterém určíme hraniční vzdálenost od zařízení, do které se mají poptávkové body hledat. Body, které do této vzdálenosti nespadnou se nám nepřiřadí k žádnému zařízení. Pokud bychom zvolili možnost None, tedy nepoužívat tuto hraniční vzdálenost, každý poptávkový bod by se nám přiřadil k nějakému zařízení. Hodnotu píšeme ve tvaru např. 800 (požadujeme vzdálenost do 800m), podle toho, jaký zvolíme odpor.

Impedance Transformation (transformace odporu) = parametr, transformuje hodnotu odporu u poptávkových bodů výběr zařízení, ke kterému se připojí. Lze nastavit tři možnosti. Lineární transformace (nastaven Linear - defaultně) – má hodnotu jedna, tudíž odpor nijak netransformuje. Power transoformace zvýší váhu poptávkovým bodům, které jsou blíže k zařízení. Třetí možností je exponenciální transformace (Exponential), kdy je odpor definovaný vynásobením matematické konstanty a hodnotou odporu, tím je váha bodů blíže k zařízení ještě mnohem větší než u předcházející možnosti, u tohoto musíme být obezřetní, aby nedošlo k převážení některých zařízení, čímž analýza selže.

Impedance Parameter (parametr odporu) = hodnota vstupující do rovnic transformace (musí být nenulová). Musíme ji však také vepsat do atributové tabulky, kde se nám po nahrátí poptávkových bodů vytvoří nové pole s těmito názvy. Můžeme tak hodnotu 2 přiřadit např. městkým oblastem a u venkovských ponechat hodnotu null.

Target Market Share (cílový trh) = procento celkové váhy poptávkového bodu, které chceme aby zařízení pokrylo. Analýza vybere minimální počet zařízení k pokrytí daného procenta trhu.




Zpět Návod > Zpět Location-Allocation