Menu

Location-Allocation

Lokace a alokace se využívá v soukromém i veřejném sektoru služeb. Soukromé firmy mohou profitovat z výhodně umístěného obchodu, veřejné zařízení jako školy a nemocnice mohou nabídnout vysokou kvalitu služeb pro komunitu, pokud jsou dobře lokalizované. Cílem lokačních a alokačních analýz je umístit zařízení tak, aby zásobovaly poptávkové body co nejefektivněji. Jak napovídá název, jedná se o dvojí problém, který simultánně lokalizuje zařízení a přiřazuje k nim poptávkové body. Nástroj Location-allocation, který slouží právě pro řešení alokačních a lokačních problémů na síti. Nabízí řešení 6 problémů lokace a alokace - Minimize Impedance, Maximize Coverage, Minimize Facilities, Maximize Attendance, Maximize market share a Target market share. Lokace a alokace slouží pro určení nových lokalit pro zařízení (požární stanice, obchody, továrny atd.), která jsou obsluhována poptávkovými body (budovy, zákazníci, distribuční centra atd.). Cílem je minimalizovat celkovou vzdálenost mezi poptávkovými body a zařízeními, maximalizovat počet poptávkových bodů pokrytých do určité vzdálenosti od zařízení. např. je daný počet požárních stanic a je třeba najít místo pro novou vzhledem k času k ní nebo naopak chceme jednu stanici zrušit. Na základě vah (demografických údajů), zadaného odporového faktoru (vzdálenost 500m, čas 5min) a zvoleného typu analýzy se nám vyberou lokality z potenciálních zařízení a víme tedy, kde nejlépe podle zadaného hlediska lokalizovat naše nové zařízení.

Pro tvorbu alokačních a lokačních analýz je nezbytná extenze Network Analyst a nejvyšší licence softwaru ArcGIS. Nejprve je nutné vytvořit síť, respektive síťový dataset - Network Dataset.

Co vstupuje do analýzy?


  • Stávající lokality zařízení (současný stav)
  • Potenciální lokality zařízení (kam chci nové zařízení lokalizovat). Pro hledání vhodné lokality zařízení se využívá faktu, že v některých oblastech není lokace možná, jako jsou národní parky, chráněná území, řeky a samozřejmě také vhodné pozemky nebo budovy pro zařízení)
  • Konkurenční lokality zařízení - není povinné (souteží o stejné poptávkové body)
  • Poptávkové body - potenciální zákazníci pro zařízení (budovy nebo adresní body s demografickými charakteristikami, které slouží jako váha alýzy – váženo nejčastěji počtem obyvatel, co na daném adresním bodě žije)
  • Uliční nebo jiná síť (Network Dataset)

Vzorový příklad

Nastavení parametrů

Network Analyst Toolbar > New Location-Allocation




Zpět