Menu

Vzorový příklad - Location-Allocation

Nové lokality pro obchod Hruška v Olomouci

V Olomouci se nacházejí celkem 4 obchody sítě Hruška. Jakožto manageri společnosti Hruška spol. s r.o. jsme se rozhodli umístit v Olomouci dva nové obchody a rozšířit tak oblast trhu. Porozhlédli jsem se po vhodných lokalitách, kterých jsme našli celkem 14 v různých částech města. Analýzou Location-Allocation si tedy zjistíme, které lokality jsou pro nový obchod nejideálnější. Hraniční vzdálenost limitující přiřazování adresních bodů nastavíme na 800m. Budeme analyzovat cestování poptávkových bodů (obyvatel Olomouce) směrem k zařízení (k obchodu).

Vstupní data do analýzy Location-ALlocation

Nastavení analýzy:

  • Impedance = Length(meters)
  • Travel From = Demant to Facility
  • U-turns at Junctions = Allowed
  • Output Shape Type = Straight Line
  • Problem Type = Minimize Impedance, Maximize Coverage, Minimize Facilities, Maximize Attendance, Maximize Market Share, Target Market Share
  • Facilities to Choose = 6 (4 stávající, 2 nová zařízení) - pokud typ analýzy dovoluje
  • Impedance Cutoff = 800
  • Impedance Transformation = Linear
  • Target Market Share = - pokud typ analýzy dovoluje

Postupně tedy vyzkoušíme všechny typy analýz. Ve výsledných mapách jsou vypuštěny obslužné linie, které působí příliš chaoticky. Naopak zvýraznění obsloužených a neobsloužených bodů se jeví jako vhodný způsob interpretace těchto analýz.

Minimize Impedance (Minimalizace nákladů)

Výstup

Analýza, která zaručuje minimalizaci odporu, kterým může být například vzdálenost, čas, nebo finanční náklady na překonání daného úseku sítě. Výsledný odpor ke každému poptávkovému bodu je sumou vážených odporů. Používá se v případech, kdy veřejnost cestuje do nějakého zařízení, a my požadujeme, aby tato cesta byla co nejkratší. Využívá se tedy nejvíce při lokalizaci služeb veřejného sektoru. Používá se pro analýzy, kde je odpor (vzdálenost či čas) klíčovým faktorem. Analýza je v podstatě stejná jako analýza obslužných zón. Obě dvě se snaží minimalizovat vzdálenost k dané službě. V tomto případě do analýzy ještě vstupují adresní body, které tak analýzu zpřesňují (respektive zúží konečný výsledek pouze na místa, kde někdo bydlí). Pokud známe také počet obyvatel na jednotlivých adresách, může tato informace sloužit jako váha poptávkových bodů, což znamená, že větší váha bude připsána bodům, kde bydlí více obyvatel než těm, kde někdo bydlí sám. Pro Minimize Impedance platí, že každý poptávkový bod se vždy přiřadí pouze k jednomu zařízení. Minimize Impedance je nejjednodušší alokační a lokační analýzou. Výsledek je zcela založen na vzdálenosti zařízení a poptávkového bodu, případně vážen počtem obyvatel na adresních bodech. Tato váha se však projeví pouze při velkých rozdílech v počtu obyvatel a při větších vzdálenostech mezi adresními body a zařízeními. Je nutné znát přesný počet zařízení, která chceme z potenciálních zařízení vybrat – tato informace je pro tuto analýzu povinná.

Maximize Coverage (Maximální pokrytí)

Výstup

Snaží se přiřadit co nejvíce poptávkových bodů k zařízení (kdy chceme pokrýt co nejvíce zákazníků), např. u donáškové služby nebo lokalizace požárních či policejních stanic, ze kterých se vyjíždí k nehodám, a je tedy nutné pokrýt celé území. Pokud nastavíme hraniční vzdálenost, snaží se co nejvíce bodů pokrýt právě do této vzdálenosti. Znovu je nutné zadat počet zařízení, které se mají vybrat. Každý poptávkový bod je přiřazen podle své váhy, kterou opět může být například počet obyvatel na adresních bodech, pouze k jednomu zařízení. Znovu platí, že je potřeba výrazných rozdílů mezi počty obyvatel na jednotlivých adresách k tomu, aby se nastavení váhy ve výsledku projevilo. Cílem je tedy přiřadit co nejvíce bodů s ohledem na daný počet zařízení, která chceme lokalizovat. Pokud ale potenciálních zařízení nemáme větší počet, ale jen několik a nepočítáme s příliš velkou hraniční vzdáleností, na analýze se tato snaha o pokrytí neprojeví a výsledná analýza bude shodná s předchozí analýzou Minimize Impedance.

Minimize Facilities (Minimalizace zařízení)

Výstup

Minimize Facilities má stejnou funkčnost jako Maximize Coverage, ale nenastavuje počet zařízení pro výběr. Jak je z názvu patrné, analýza se snaží vybrat co nejméně z potenciálních zařízení tak, aby pokryla celé území minimálním počtem zařízení. Využití je stejné jako u Maximize Coverage. Pokud je potenciálních lokalit pro nová zařízení příliš málo (tedy méně než aby pokryly území do dané vzdálenosti), analýza vybere všechny potenciální zařízení a tímto tak ztrácí svůj smysl. Může se také stát, že počet zařízení je pro danou vzdálenost nedostačující, proto je tuto analýzu vhodné provádět při velkém počtu potenciálních lokalit, kdy není známý počet lokalit, které je nutné vybrat a kdy je pouze požadavek na pokrytí dané oblasti, co nejmenším počtem zařízení.

Maximize Attendance (Maximalizace účasti)

Výstup

Maximize Attendance při výběru zařízení využívá faktu, že čím dál je poptávkový bod dále od zařízení, tím je menší pravděpodobnost, že ho navštíví. Tedy ti, co bydlí dále od zařízení, za ním musí déle cestovat a je tak větší pravděpodobnost, že ho nenavštíví. V tomto případě to znamená, že u obyvatel ve vzdálenosti blížící se 800m bude pravděpodobnost nákupu menší z důvodu této vzdálenosti. Naopak obyvatele v okolí zařízení ho navštíví s větší pravděpodobností. Příkladem mohou být zubní ordinace, specifické obchody, malé podniky nebo služby, které nemají moc konkurence. Poptávkové body mohou být přiřazeny k více zařízení, jejich váha se rozdělí mezi více zařízení. Stejně jako v prvních dvou typech analýz je nutné znát počet zařízení, která chceme lokalizovat a navíc je nutné znát váhu poptávkových bodů, tedy například počet obyvatel na adresních bodech. Bez této informace analýza nemůže proběhnout a výsledek by se opět rovnal analýze Minimize Impedance. Rovněž platí, že při malých rozdílech ve váze bodů (v počtu obyvatel) a nepříliš velké vzdálenosti mezi nimi a zařízeními bude výsledek shodný s výsledkem analýzy Minimize Impedance.

Maximize Market Share (Maximalizace trhu)

Výstup

Maximize Market Share se snaží získat, co největší část trhu. Počítá také s konkurenčními zařízeními, tudíž některé poptávkové body jsou sdíleny spolu s konkurenčními zařízeními a lze takto získat informaci o počtu poptávkových bodů (zákazníků), které budou společné jak novému zařízení, tak některému ze zařízení konkurenčních. Výsledné řešení se snaží zaručit, aby tento počet byl co nejmenší. Opět je nutné znát počet zařízení, která chceme z potenciálních lokalit vybrat. Cílem je tedy maximalizovat účast konkurence při výběru z potenciálních zařízení, např. pro lokalizaci obchodů a služeb (cílem pokrýt, co největší část trhu s ohledem na konkurenční zařízení). Funkčnost je stejná jako u Maximize Attendance, ale se znalostí konkurence. Využívají ji zejména velké obchodní řetězce pro lokalizaci nových obchodů, kdy využívají znalostí konkurence. Rovněž platí, že pokud bod spadá k více zařízením, rozdělí se podle váhy a vzdálenosti mezi bodem a zařízením.

Target Market Share (Cílené pokrytí trhu)

Výstup

Target Market Share se snaží vybrat takové kandidátní lokality, které by pokryly zadané procento trhu. Například při požadavku na 20% pokrytí trhu, lze analýzou určit, že abychom tuto část trhu pokryli, musíme vybrat například šest potenciálních lokalit. Při stanovování procenta trhu je nutná obezřetnost, protože při vysokém procentu pokrytí je velká pravděpodobnost, že analýza určí všechny zařízení z potenciálních lokalit a analýza tak ztrácí smysl. Z analýzy se dají zjistit poptávkové body obsluhované čistě konkurenčními zařízeními. Stejně jako v předchozím případě, mohou do analýzy vstupovat konkurenční zařízení, kdy opět platí, že body obsloužené vybranými zařízeními sdílí svou váhu s konkurenčními zařízeními v oblastech, kdy obě spadají do hraniční vzdálenosti zařízení a tuto váhu si mezi sebe poměrově rozdělí. Cílem analýzy je vybrat, co nejméně zařízení nezbytných pro pokrytí zadaného procenta trhu s ohledem na konkurenci a nastavené procento trhu, které chceme zařízeními pokrýt. Není nutné znát počet vybraných zařízení z potenciálních lokalit, počet je optimalizován analýzou. Princip a využití je stejné jako u Maximize Market Share, zejména tedy pro velké obchodní řetězce.

Nastavíme potřebné parametry a necháme analýzu proběhnout pomocí tlačítka Solve v liště Network Analyst (náhled). Po proběhnutí analýzy se nám v mapě vyznačí vybrané lokality (náhled). Vybrané lokality jsou označeny jako Chosen. Když se přiblížíme k některému z vybraných zařízení, můžeme si prohlédnout body obsloužené tímto zařízením. Pokud od bodu k zařízení vede linie, znamená to, že je bod obsloužený tímto zařízením a že se přiřadil k němu. Všimněme si, že v atributových tabulkách všech vrstev účastnících se analýzy se nám vytvořili a vyplnily některá pole. V tabulce zařízení se nám vyplnilo pole FacilityType (typ zařízení), u vybraných zařízení také počet bodů, které jsou jim přiřazeny a celková váha (náhled). U poptávkových bodů jsou důležitými atributy FacilityID, které nám označuje zařízení, ke kterému se bod připojil, dalšími atributy je váha bodů a skutečná přiřazená váha (mění se pokud je nastavená váha zařízení nebo také s typem analýzy). Pokud záznam obsahuje hodnoty null, znamená to, že se nepřiřadil k žádnému zařízení a zůstal neobsloužen (náhled). Obslužné linie pak obsahují atributy o identifikaci zařízení, identifikaci poptávkového bodu a informace o váze. Atribut weight označuje váhu poptávkového bodu a TotalWeightedLength označuje sumu vah poptávkového bodu a vzdálenosti, podle které se určuje ke kterému zařízení se bod přiřadí (náhled).




Zpět Návod > Zpět Location-Allocation