Svět – 17. století

Desktop style od: David Čihák

Vytvořeno: 10. 2. 2023

Klíčová slova: monstra, 17. století, svět

Zdroje: David Rumsey Map Collection

Zdroje dat: Natural Earth

Svět 17. století

Popis mapy

Mapa je inspirována kartografickými díly vydanými v 17. století. Typickou součástí map byly v tomto období kresby lodí, mořských monster nebo zvířat, a to jak existujících, tak i těch bájných (např. jednorožci), která se objevovala zejména v neprobádaných oblastech (tehdy se jednalo např. o území dnešní Austrálie či Antarktidy). Celkovou dekorativnost map dokreslovaly zdobné rámy, různé ornamenty či malířsky propracovaná parerga.

Zdroji prostorových dat se pro tuto mapu staly bodové vrstvy sídel a výškových kót, liniová vrstva vodních toků a polygonové vrstvy vodních ploch, souše, oceánu a států ze sady Natural Earth. Samozřejmě lze využít i jiné zdroje, nebo si vytvořit vlastní, tak jako to provedl autor této práce v případě bodové vrstvy kót, která byla pro potřeby mapy málo podrobná. Jako hlavní písmo zde byl použit font IM FELL DW Pica. Pro popis moří a oceánů byl zvolen font Caravela Font Family. Oba je možné stáhnout například zde. Kresby lodí, mořských monster a ornamentů byly vytvořeny v grafickém sofwaru podle předloh (mapa 1, mapa 2, mapa 3, mapa 4, mapa 5), dostupných na stránkách David Rumsey Map Collection

Více se o mořských monstrech, ale i o celém postupu zpracování mapy (včetně použitých nástrojů a jejich nastavení), dozvíte v textu práce.


Import stylu

Obr. 1 – Import stylu

Manuál pro ArcGIS Pro

Vytvořené symboly měst, kopečků a dalších prvků si můžete stáhnout v podobě stylu do ArcGIS Pro nebo spolu s historizujícími doplňky (např. kresba lodí, mořských monster) jako vektorové soubory ve formátu SVG. Styl však kromě samotných znaků obsahuje také jejich přednastavené vlastnosti, a to i liniových a plošných znaků, které jako SVG soubory nejsou k dispozici. Import stylu do ArcGIS Pro je snadný (viz obrázek 1). V oddílu Catalog stačí kliknout pravým tlačítkem myši na Styles, poté najet myší nad Add, kliknout na Add Style a z adresáře vybrat příslušný soubor.


Po importu stylu do prostředí ArcGIS Pro lze tyto vizuály aplikovat na data prostřednictvím Symbology. Pravým tlačítkem myši klikněte na datovou vrstvu, levým klikněte na Symbology a na výchozí symbol. Otevře se Gallery, ve které si v rámci přidaného stylu vyberete příslušný znak. Vlastnosti znaků pro tuto mapu jsou nastaveny na měřítko 1 : 30 000 000. Pro výrazně menší či větší měřítko mapy bude třeba změnit minimálně velikost symbolu, popřípadě další vlastnosti. To lze provést pomocí Properties v záložce Symbology.


Symbol

Obr. 2 – Výchozí symbol

Aplikace symbolu

Obr. 3 – Aplikace symbolu

Vlastnosti

Obr. 4 – Vlastnosti symbolu

V okamžiku, kdy budete se svým mapovým polem spokojeni, můžete přistoupit k tvorbě výsledného rozvržení (klik na Insert -> New Layout) s kompozičními prvky. Grafické měřítko, které je součástí staženého stylu, lze do rozvržení přidat pomocí tlačítka Scale Bar (v rámci layoutu klik na záložku Insert, poté na tlačítko Scale Bar a z rozbalené nabídky vybrat měřítko „Svet_17_st“). Dále je do mapy možné přidat grafické doplňky jakými jsou kresby lodí, mořských monster nebo rohových ornamentů. Tyto SVG soubory lze přidat do mapového layoutu v prostředí GIS (v rámci layoutu klik na záložku Insert a poté na ikonu obrázku – Picture), nebo v případě grafického postprocesingu až v grafickém editoru.

Přidání obrázku

Obr. 5 – Přidání měřítka a obrázku do layoutu

Grafická úprava se doporučuje především kvůli překrývajícím se kopečkům. Bohužel, autor práce zatím nenašel způsob, který by tento problém ošetřil v prostředí GIS (pokud by někdo takový způsob nalezl, neváhejte kontaktovat autora práce prostřednictvím emailu). Grafickou úpravu lze provést například v open-source softwaru Inkscape nebo v komerčním programu Adobe Illustrator. U druhého softwaru lze použít plugin ArcGIS Maps for Adobe Creative Cloud, který mj. reflektuje strukturu datových vrstev, nebo lze jednotlivé vrstvy vyexportovat jako PDF soubory a v grafickém editoru z nich znovu sestavit mapu. Jednotlivé kopečky lze v rámci jejich vrstvy přesouvat do popředí či do pozadí (Uspořádat -> Zcela dozadu / Zcela dopředu). Kromě toho je možné zde upravit barevné provedení znaků apod.