HLAVNÍ CÍL

Hlavním cílem diplomové práce je vytvořit experiment zaměřený na hodnocení vybraného kartografického produktu, využívající metodu think-aloud. Tento hlavní cíl je realizován splněním čtyř sekvenčních teoretických a praktických cílů...


Dilci cile


I.

Nastudovat princip metody think-aloud: V počáteční části nastudovat potenciálnosti metody think-aloud, vymezit a charakterizovat danou metodu na základě mnoha studií a odborné literatury.


II.

Testovat vhodné nástroje: Vyzkoušet a analyzovat příhodné nástroje pro práci se zaznamenanými daty, přičemž důraz klást na co největší automatičnost celého procesu vyhodnocení.


III.

Vytvořit experiment pro kvalitativní hodnocení kartografického produktu: Zformovat experiment využívající metodu think-aloud pro hodnocení vybraného kartografické produktu a experiment provést na dostatečném vzorku respondentů.

1. Zvolit kartografický produkt.
2. Vytvořit testovací scénář, tj. otázky a úkoly.
3. Vybrat reprezentativní uživatele.
4. Ponechat uživatele řešit zadané úkoly a verbalizovat své myšlenky.
5. Nahrávat řeč respondenta na záznamové zařízení.
6. Zpracovat a transkribovat zaznamenaná data.


IV.

Analyzovat a kvalitativně vyhodnotit zvolený kartografický produkt: Zpracovaná data analyzovat a kvalitativně tak ohodnotit zkoumaný kartografický produkt, eventuálně se pokusit zkombinovat think-aloud a eye-tracking data.

...

Výstupem práce je jak hodnocení kartografického produktu, tak návod, jakým způsobem think-aloud experimenty provádět. Tyto výstupy práce umožní replikovat provedený experiment na jiném libovolném kartografickém produktu i z pohledu druhého výzkumníka. Text práce také poslouží jako sběrnice teorie a pojmů v souvislosti s metodou think-aloud