ZÁVĚR

Hlavním cílem diplomové práce bylo vytvořit experiment se zaměřením na hodnocení vybraného kartografického produktu s využitím metody think-aloud. V první řadě proběhla přípravná fáze s nastudováním principů metody, její historie a dílčí souvislosti z odborné literatury. Příprava byla klíčová pro unifikaci metody v textu práce a další výstupy jako je tvorba finálního návodu. V další části byly otestovány nástroje pro zpracování zaznamenaných dat a rozčleněny na anotační, transkripční (15x) a lingvistické (16x). V průběhu byly navrženy tři směry, jak zvukové záznamy zpracovat a analyzovat. První možností je separace záznamu na jednotlivé anotace a jejich analýza, druhou převod záznamu na text a provedení lingvistické analýzy a třetí využití veškerých vzniklých materiálu a jejich subjektivní retrospektivní analýza z pohledu výzkumníka. Na základě obdržených vědomostí bylo přistoupeno k prvním pilotním experimentům, kterých se účastnilo sedm respondentů. Pro konkluzi zhodnocení produktů z pilotu bylo využito lingvistické a retrospektivní analýzy. Následně byla ke každému produktu navrhnuta sada doporučení pro jejich zlepšení. Výsledky a poznatky z pilotní studie sloužily pro konstruktivní preparaci na druhou hlavní studii se zaměřením na atlas Moravskoslezského kraje. Experimentu se zúčastnilo 13 respondentů z různých věkových skupin a stupně odbornosti. Pro vyhodnocení produktu bylo využito zejména analýzy anotací, na jejichž základě byly vypočítány metriky použitelnosti jako je výpočet skóre úspěšnosti, analýzy chybovosti a průměrná doba plnění úkolu. Závěrem byla aplikována i lingvistická a retrospektivní analýza pro doplňující údaje. Poznatky z těchto tří typů analýz byly aplikovány v celkové konkluzi zhodnocení atlasu a také pro tvorbu praktického průvodce a sjednocování metody. Problematickým tématem bylo vyhodnoceno téma veřejné hromadné dopravy, kde byla podle výpovědí mapa nedominantní a nepřehledná. Součástí byla i infografika, jejíž typ byl kritizován pro její komplexnost. Fotografie, které pokrývaly celou jednu stranu, se ukázaly jako zbytečné. Celkového skóre úspěšnosti pro atlas bylo vypočítáno s hodnotou 0,71. Podle referenčních údajů se výsledek ukázal jako mírně podprůměrný, proto byly navrženy doporučení pro optimalizaci atlasu.
Shrnutím je metoda think-aloud závislá na výzkumníkovi a jeho schopnosti vytvořit optimální testovací scénář a správně vyhodnotit naměřená data. V opačném případě může jít spíše o reprezentaci názorů uživatelů než o plnohodnotnou objektivní metodu. Také je velmi důležité zvolit reprezentativní respondenty pro testování. Přesto, jak bylo ověřeno dvěma studiemi, metoda think-aloud dokáže poskytnou cenné informace o použitelnosti kartografických produktů a pro jejich vylepšení.
Výsledkem této diplomové práce je především hierarchizace a unifikace samotné metody, která je součástí text. Principy metody byly demonstrovány na vybraných kartografických produktech a vzniklo jejich hodnocení a doporučení pro zlepšení. Důležitým výstupem je i návod, jakým způsobem think-aloud experimenty provádět, který je volně k dispozici na webových stránkách práce pro veřejnost. Podle vytvořených jednotlivých kontinuálních kroků tak může proces think-aloud experimentů replikovat kdokoliv nezávisle na odbornosti. Text práce může být také použit jako sběrnice pojmů v souvislosti s metodou think-aloud a také jako teoretický můstek nejen pro lingvistiky nebo psychology