V roce 1995 se komise pro sociální vědy Evropské nadace pro vědu
začala zabývat myšlenkou subjektivního průzkumu názorů, myšlenek a
spokojenosti obyvatel Evropských zemí. Sir Roger Jowell z Velké
Británie a profesor Max Kaase z německa spolu s asistencí doktora
Johna Smitha z Evropské nadace pro vědu vyvinuli ESS Projekt, který
v roce 2001 zahájil svoji činnost a na konci roku 2002 vyšla první
publikace ESS.
„Hlavními cíli ESS jsou:
• Sledovat stabilitu a změny v sociální struktuře a postojích v
Evropě a interpretovat jak se Evropská politika, morální a sociální
situace
mění.
• Zvýšit standardy přesnosti mezinárodního výzkumu v sociálních
vědách, jako například sběr dat, snížení zkreslení nebo
spolehlivost
otázek.
• Zavést rozumné indikátory národního progresu založené na
klíčových aspektech společnosti.
• Školit a usnadňovat práci evropských sociálních výzkumníků.
• Zlepšit dostupnost údajů o sociálních změnách pro politiky,
akademické pracovníky a veřejnost.“
Z cílů tedy plyne, že ESS se snaží získat za pomocí dotazníkového
šetření subjektivní informace o stavu a postoji obyvatelstva
Evropských zemí, a získané informace analyzovat za účelem lepšího
přehledu sociální situace v Zemi. Průzkum je finančně podporovaný
jednotlivými státy.
Způsob získávání dat a jejich koncept
Dotazníkové šetření probíhá tzv. „face to face“ způsobem neboli
osobně každý druhý rok na prostorové úrovni státu. Respondenti jsou
vybírání náhodně, je snaha za každou zemi získat minimálně 1500
respondentů (u států s menší populací jako například Lucembursko je
číslo menší). Jediná podmínka pro výběr respondentů je že musejí
být starší 15 let. Dotazník trvá přibližně 55 minut a kvůli
vyvarování se nervozity respondenta při odpovídání se provádí
většinou přímo v domě tázaného. Pro každé kolo testování bylo
specifické zaměření, například v roce 2002 to byly témata imigrace
a městský život, v roce 2004 práce, rodina a wellbeing, zdraví a
morálka, nebo v roce 2006 osobní a sociální blahobyt a plánování
času v životě. Poměrně často se jako specifické zaměření objevuje
wellbeing, buď ve spojitosti se sociálním životem, nebo s prací a
rodinou. Témata se postupně střídají a opakují za účelem
dynamického srovnání. Určitá témata struktury dotazníku jsou ale
stálá a objevují se v každém ročníku.
Témata jsou:
• Kriminalita
• Demokracie a politika
• Lidské hodnoty
• Imigrace
• Média
• Národní a etická identita
• Diskriminace
• Náboženství
• Sociální vyloučení
• Sociální důvěra v instituce
• Subjektivní wellbeing
• Socio-demografie
Data se dají stáhnout jako tabulka ve formátech SAS, SPSS a STATA.
Data nejsou agregované jako u většiny datových zdrojů, tabulka
obsahuje jednotlivé odpovědi každého respondenta, Prostorové
pokrytí ESS je každé kolo založeno na dobrovolném přihlášení státu
k ESS výzkumu. Na základě toho stát vytvoří tým, který dostane
pokyny, zaučení, materiály a bude v daném státě získávat data pro
ESS. Proto nejsou v každém kole stejné státy, ovšem poměrně velký
počet států, konkrétně patnáct, se zúčastnilo každého kola ESS:
Výběr dat
Objemná datová tabulka obsahuje velké množství důležitých
informací. S tématem subjektivní spokojenosti ale úzce souviselo
pouze 7 atributů (otázek) z tématické části „Subjektivní
wellbeing“, které byly obsaženy v každém kole ESS.
1. How satisfied with life as a whole
2. How satisfied with present state of economy in country
3. How satisfied with the national government
4. How satisfied with the way democracy works in country
5. State of education in country nowadays
6. State of health services in country nowadays
7. How happy are you
Primární pro tuto práci budou 1. a 7. otázka, ovšem ostatní otázky
jsou neméně důležité pro zjištění konkrétnější informace. Tyto
otázky se dají dále porovnávat i s atributy z jiných datových
zdrojů (například OECD, eurofound). Jejich význam je celkem jasný,
ovšem rozdíl mezi první a sedmou otázkou je méně zřejmý. První
otázka se zabývá celoživotní spokojeností, jak si člověk vede v
zaměstnání, s rodinou a vztahy, životními cíli. Sedmá otázka se
jednoduše ptá na to, jak se člověk cítí teď, v tuhle chvíli.
Předpokládá se, že tuto odpověď ovlivní primárně nedávné události.
Proto se tato odpověď často liší od odpovědi na otázku číslo
jedna.
Propojení s prostorovými daty
Tabulku dat je pro potřebu připojení k prostorovým datům na
úrovni států sumarizovat. Po vybrání atributů (otázek) je vypočítán
vhodný průměr. Po posouzení rozložení dat se pro účely této práce
zvolil aritmetický průměr. (důvodem je možnost nerovnoměrného
rozložení vlivem náhodného výběru), za každý stát. Státy nejsou v
datech popsány celým názvem ale dvoumístným kódem státu známým jako
ISO 2 (část standardu ISO 3166 který definuje státní reprezentační
kódy. Celým názvem je tento standard nazýván Codes for the
representation of names of countries and their subdivisions, v
případě ISO 2 se jedná o subdivize.). Na základě tohoto kódu se v
softwaru pro práci s prostorovými daty připojí sumarizovaná tabulka
k prostorovým datům na úrovni států. Propojení s prostorovými daty
je jednoduché a kromě možného problému s kódem ISO 2 u Velké
Británie (GB x UK) bezproblémové.
Využití
ESS je organizačně a informačně velice dobře vytvořený systém
získávání subjektivních informací. Zpracování souboru s daty může
být poněkud složitější, uživatel musí projít velké množství otázek
a vybrat z toho ty potřebné pro svůj výzkum. Tahle skutečnost je
ovšem jen malý problém oproti tomu, jakou mají data získaná z ESS
hodnotu. Velké množství otázek souvisejících s politikou a
současnou situací v Evropě, například migrace, umožňuje politikům
dívat se na problém z pohledu občanů a následně to zohlednit v
rozhodování se k danému tématu. Ve spojitosti s wellbeing mají
velké využití pro politické kroky, rozhodování a plánování
budoucnosti.
Jak již bylo výše zmíněno, některé ročníky jsou dokonce
specializovány na wellbeing (ročníky 2004, 2006, 2010 a 2012) kde
se dá o této problematice zjisti více informací a využít je pro
prospěch státu, například otázky spokojenosti ohledně poměru
volného času a času stráveného v práci. Příkladem využití těchto
dat je zohlednění otázky na spokojenost lidí s demokracií ve státě.
Pokud u této otázky vychází příliš nízký průměr, politici by měli
začít diskutovat o větším zapojení lidí do řízení státu, například
změnou volebního systému, možností se nějak přímo vyjádřit k
nějakému zákonu atd. Druhým příkladem může být zohlednění
spokojenosti se vzděláním. V případě nízkých hodnot odpovědí u této
otázky je potřeba, aby se politici více zaměřili na dotace do
školství, zlepšení kvality výuky a podporu menších škol, aby se
vyrovnaly úrovni těch s větším počtem žáků. Data obsahují i
informaci o pohlaví což umožňuje genderové porovnání
odpovědí.
Zhodnocení
Celkový koncept dat je rozmanitý, dobře řízený, data jsou
kontrolována a „očištěna“ a jsou získávána důvěryhodným způsobem
„face to face“. Proto se u těchto dat dá předpokládat jejich
objektivnost a věrohodnost. Velkou výhodou je krátký interval mezi
koly ESS a možnost získat data až z roku 2002, díky čemuž lze
vyhodnotit postup rozvoje státu v čase. Výzkum je i prostorově
poměrně dobře rozšířený, což by ovšem mohl někdo zpochybnit s
argumentem, že některé datové sady jako například z organizace OECD
mají ve svém výzkumu více států. Velké množství otázek sice
zpomaluje prvotní fázi práce s daty, nicméně tato nevýhoda je
kompenzována velkým množstvím informací které se dají z
dotazníkového šetření získat.
Nevýhodou této sady, kterou má ovšem většina datových sad které
jsou v této práci zmíněny, je prostorová podrobnost dat. Obzvlášť u
ESS kde jsou respondenti pro dotazník vybíráni úplně náhodně není
zcela objektivní zpracovávat data pro celý stát. Poměry ve městech
a na venkově se mohou často velice lišit a právě náhodný způsob
výběru může výsledek ovlivnit například výběrem většiny respondentů
z velkých měst. Také by bylo pro následné rozhodování a hodnocení
politiků lepší mít přehled kde konkrétně nejsou lidé v určité
problematice šťastní. Na druhou stranu, toto řešení by bylo výrazně
finančně i časově náročnější.